Berlingske Business

Regeringen vil forbyde banker at tage formidlingsprovision

Kvartalsregnskab fra Danske Bank
Foto:

Venstre-regeringen vil forbyde bankerne at modtage og beholde betaling for formidlingsprovision fra investeringsforeninger i forbindelse med porteføljeplejeordninger.

Det fremgår af regeringens lovprogram, som er blevet fremsat i forbindelse med Folketingets åbning tirsdag.

Lovforslaget skal fremsættes til februar.

Flere af de store danske banker er af det uafhængige analysehus Morningstar og Finanstilsynet tidligere blevet kritiseret for at tage sig dobbelt betalt for at rådgive kunder, der har sat penge i bankernes populære investeringsforeninger.

Bankerne har tjent mange penge på den såkaldte formidlingsprovision, hvorigennem bankernes kunder i investeringsforeningerne betaler for blandt andet investeringsrådgivning. Samtidig med den provision er kunderne dog i stigende grad også blevet opkrævet et nyt gebyr på investeringerne i investeringsforeningerne, i form af såkaldt depotpleje.

Dermed er der ifølge Morningstar reelt tale om et dobbeltgebyr.

Formidlingsprovisionen er blandt andet blevet benyttet af Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord, der alle har opkrævet det under forskellige betegnelser.

De fire store banker har tidligere dog afvist kritikken.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen