Berlingske Business

Realkreditten skæpper mere i Danske Banks kasse

boligkvarter
Overskrift
Foto:
 

Der er fremgang i indtjeningen på boligejere i Danske Banks realkreditselskab på grund af stigende indtægter på gebyrer.

Boligejerne bidrager med mere og mere til Danske Banks overskud. Koncernens realkreditselskab Realkredit Danmark, RD, tjente i 2014  over tre mia. kr. efter skat i forhold til 2,6 mia. kr. året før.

Fremgangen blev dermed på 17 pct., og den skyldes både stigende indtægter på de løbende gebyrer på realkreditlån, bidragssatser, samt lavere tab og omkostninger.

Samlet set steg realkreditkoncernens indtægter med fire pct. til godt seks mia. kr. Og samtidig faldt omkostningerne med 37 mio. kr. til 815 mio. kr., fremgår det af årsregnskabet. Det skyldes blandt andet, at der bliver færre og færre medarbejdere i realkreditselskabet.

Den faldende rente har åbnet for en stribe af nye konverteringsmuligheder for boligejerne. Alene i andet halvår har realkreditlån med fast rente taget to trin ned af rentestigen først til 2,5 og senest til 2 pct.

»Øget aktivitet på bolig- og ejendomsmarkedet og en styrkelse af vores markedsposition har medvirket til en forbedring af resultatet. Derudover er det glædeligt, at nedskrivningerne er faldet markant. De lavere renter på realkreditlån kombineret med moderat økonomisk vækst har bidraget positivt til vores kunders økonomi,« skriver adm. direktør i Realkredit Danmark Carsten Nøddebo i forbindelse med regnskabet.

Han er tilfreds med resultatet og forventer en yderligere forbedring i 2015.

Bidragsindtægter er langt den overvejende indtægtskilde i realkreditselskaber, og i RD er de steget fra 3,4 til 5,7 mia. kr. over fem år. Realkreditsektoren har løbende sat satserne op, men fremgangen skyldes også, at det samlede udlån er steget til 744.502 mio. kr. fra 730.901 mio. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen