Berlingske Business

Professor skal lede udvalg for at sikre bedre realkredit

Nina Dietz Legind
Nina Dietz Legind, der er professor i bank- og kapitalmarkedsret,

Nina Dietz Legind, der er professor i bank- og kapitalmarkedsret, skal stå i spidsen for udvalg om realkredit.

Den seneste tids ballade om stigende bidragssatser i det Nykredit-ejede Totalkredit har fået erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) til at nedsætte et ekspertudvalg, der skal undersøge gennemsigtighed og mobilitet i realkreditten.

Det bliver professor Nina Dietz Legind, der forsker i bank- og kapitalmarkedsret på Syddansk Universitet, der skal stå i spidsen for udvalget, oplyser Troels Lund Poulsen.

nykredit

- Den seneste tids offentlige debat har understreget for mig, at der skal skabes bedre overblik over udviklingen i bidragssatserne, mulighederne for at skifte realkreditinstitut og de kommende kapitalkravs betydning for realkreditinstitutternes omkostninger, lyder det i en pressemeddelelse fra ministeren.

De kommende kapitalkrav, altså kravene til hvor mange penge, realkreditselskaberne skal have på kistebunden, er ifølge Nykredit grunden til, at kunderne i Totalkredit skal betale mere for deres lån.

BELGIUM EU COMMISSION FIANCE CONSUMERS

Ingen ved dog, hvordan de kapitalkrav præcist kommer til at se ud.

Ud over Nina Dietz Legind består ekspertudvalget af professor Peter Løchte Jørgensen fra Aarhus Universitet samt en lang række branchefolk, embedsmænd og repræsentanter for interesseorganisationer.

Udvalget skal aflægge rapport senest 1. september.

nykredit

Ifølge den seneste værdipapirstatistik fra Nationalbanken er der udstedt danske realkreditobligationer for omkring 2682 milliarder kroner. Det danske realkredit marked er et af de største i verden.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen