Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Privatkunder giver Tryg et tryk i ny måling

Trygforsikring
Tryg Foto:

Kundetilfredsheden i forsikringsbranchen er generelt god, men landets største forsikringsselskab, Tryg, klarer sig langt dårligere blandt privat- end erhvervskunder.

Utilfredsheden kan være stor, hvis vores forsikringsselskab ikke behandler os ordentligt – særligt i dyre erstatningssager. Men generelt er kundetilfredsheden i forsikringsbranchen ganske god. Det viser en ny måling foretaget af analysevirksomheden EPSI Rating.

I et indeks fra 1-100 scorer sektoren som helhed 76,2. Og som tidligereer det særligt de kundeejede forsikringsselskaber, der scorer højt i EPSIs kundetilfredshedsmålinger. Topscoreren er Vestjylland Forsikring skarpt forfulgt af Lærerstandens Brandforsikring.

»Vi ser, at de skaber en god kundeoplevelse. Kunderne oplever, at selskaberne har et stærkt image og høj troværdighed og pålidelighed. Deres kunder oplever også, at det er meget nemt at være kunder hos dem,« siger Helene Söderberg, adm. direktør i EPSI Danmark.

Hunio

Til gengæld ligger de største selskaber som Topdanmark, Tryg og If i bunden af målingen. Landets største forsikringsselskab, Tryg, oplever en væsentlig tilbagegang i forhold til målingen året før.

Ifølge Helene Söderberg går både Topdanmark og Tryg tilbage på opfattelsen af image, og så er gennemskueligheden på produkterne og værdi for pengene faldet. Hos Tryg er opfattelsen dog den modsatte.

»Vi har noget svært ved at genkende, at der skulle være en negativ kundetilfredsudvikling i vores privatforretning. Tværtimod viser vores kundetilfredshedsmålinger, som også bygger på interviews, at vi har en solid og jævn stigning fra 27 i oktober 2015 til 36 i oktober 2016. Det niveau er blandt branchens allerbedste,« siger Frederik Sjørslev, direktør for Pris og Produktudvikling i Tryg Privat.

Den største tilbagegang hos EPSI har Købstædernes Forsikring, der scorer lavere på image, specielt hvad angår deres samfundsansvar, og så oplever kunderne at få mindre værdi for pengene.

»Vi har selv målinger på skadesbehandling blandt andet, og der ligger vi højt, så i den forstand kommer resultatet fra EPSI lidt bag på mig. Men jeg erkender, at vores image kan blive bedre,og vi har sat gang i andre tiltag, der gerne skal løfte kundetilfredsheden i den kommende periode,« siger Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring.

Billede

Størst fremgang har GF Forsikring, hvor kunderne ifølge EPSI oplever en højere service og produktkvalitet og dermed en højere værdi for pengene.

Brancher kan lære af hinanden

Mens det ifølge EPSI altså halter lidt blandt Trygs privatkunder, har Tryg blandt erhvervskunderne fået et stærkere image. Og så opleves Tryg som værende mere proaktive hos erhvervskunderne end hos privatkunderne. Desuden er erhvervskunderne blevet meget mere tilfredse med Trygs skadehåndtering.

Ifølge Lena Bielefeldt, direktør for Tryg Erhverv, har det »været et centralt omdrejningspunkt for at øge kundetilfredsheden i Erhverv«, og det har ført til en lang række tiltag:

»Vi kontaktede for eksempel sidste år 30.000 af vores erhvervskunder for at tilbyde dem et forsikringstjek, i år har vi taget kontakt til 40.000. Samtidig har vi arbejdet målrettet på at øge antallet af personlige servicebesøg, ligesom vi aktivt har ringet til over 6.000 af vores erhvervskunder for at fortælle om Tryghedsgruppens nye bonusordning, der har betydet, at kunderne har fået otte pct. af deres præmieindbetalinger retur,« siger hun.

Trygforsikring

Sammenligner man kundetilfredsheden mellem forsikringsbranchen og banksektoren, så går det bedre for banksektoren nu, end det har gjort tidligere. Og derfor bliver afstanden mellem forsikringsselskaberne og bankerne mindre, selv om forsikringsbranchen fortsat scorer højest. Banksektoren scorer 71,6 som helhed. Men begge kan lære af hinanden, siger Helene Söderberg.

»Målingen viser, at kunderne har større tillid til forsikringsselskaberne end bankerne. Omvendt kan forsikringsselskaberne lære af bankerne og blive bedre til proaktivitet,« siger Helene Söderberg.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen