Berlingske Business

Priserne står stille - men bankgebyrerne tordner op

Sydbank og Nordea
Foto:

Bankgebyrerne er steget med over 10 pct. på bare et år. »Et udtryk for, at bankerne går til makronerne,« lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Mens forbrugerpriserne i Danmark langsomt kravler op, fortsætter bankgebyrerne med at stige i et hastigt tempo.

Konkret er bankgebyrerne steget med 10,9 pct. fra september 2014 til september 2015. Forbrugerpriserne steg generelt i samme periode med sølle 0,5 pct.. Det viser tal fra Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks.

»De højere gebyrer er et udtryk for, at bankerne går til makronerne. Gebyrer bliver i høj grad brugt til at skabe uigennemsigtighed, fordi folk ofte ikke lægger mærke til dem, og derfor er det nemt for bankerne at liste en prisstigning ind ad en skjult bagdør,« siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen.

Investeringsforening

Tidligere beregninger fra Berlingske har vist, at bankernes gebyr- og provisionsindtægter i 2011 til 2013 voksede med fire mia. kroner, hvilket svarer til en stigning på 16 pct. Ifølge Niels Storm Stenbæk, der er cheføkonom i Finansrådet, er der tre forklaringer på, at gebyrerne fortsætter med at vokse.

For det første, forklarer han, er bankerne i dag underlagt mere regulering, hvilket betyder, at bankerne nu skal polstre sig bedre. En anden årsag er, at bankerne bruger priserne til at adfærdsregulere, fordi de i højere grad ønsker at få kunden til at betjene sig selv.

»Den tredje forklaring er, at man har ændret i indtjeningsstrukturen i bankerne. Hvor man før hen skabte indtjening via rentemarginalen, så betaler folk i dag i højere grad for de tjenester, de faktisk får. Det, synes jeg, er mere gennemsigtigt og fair.«

pix- danske

I samarbejde med Politiken udarbejdede Finanshuset i Fredensborg for nylig en samlet liste over de gebyrer og bidrag, der bliver opkrævet i forbindelse med boligfinansiering og låneomlægninger; en liste, der omfatter mere end 60 forskellige, svært forståelige gebyr-typer.

Blandt andet derfor undrer Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet sig over meldingen om, at gebyrer gør markedet mere gennemsigtigt.

»Hvis gebyrer skulle gøre det gennemsigtigt, så ved jeg ikke hvad,« siger han.

Direktør for Mybanker.dk, John Norden, der løbende overvåger bankernes gebyrpolitik, mener ikke, at gebyrstigningen er overraskende, fordi der i øjeblikket er en hård kamp på udlånsrenter. Han vurderer derfor også, at bankernes gebyrer vil fortsætte med at stige i den kommende tid.

»Men bankerne skal til at overveje, om gebyrstigningerne er prisen værd. Det er klart, at hvis det bliver dyrere at betale eller overføre penge, så åbner det op for, at nye digitale rebeller lancerer billigere løsninger og stjæler kunder fra de eksisterende banker.«

Ramlau

Spørger man Niels Storm Stenbæk fra bankernes organisation, Finansrådet, om bankgebyrerne fortsætter med at stige, svarer han:

»Det kommer meget an på, om der kommer mere regulering, som sætter nye krav til bankerne, eller omvendt om der kommer endnu mere konkurrence fra nye aktører. På trods af at konkurrencen allerede er meget intensiv, kan det godt være med til at presse priserne endnu mere ned.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen