Berlingske Business

Prisen for Hübbes store sejr

1111mhubbe
Direktør for Tryg, Morten Hübbe. Foto:

Var der en præmie for at være aktionærernes duks, så har Trygs topchef Morten Hübbe om nogen gjort sig fortjent til den. På overraskende kort tid er det lykkedes for ham at gøre Danmarks største forsikringsselskab til lidt af en indtjeningsmaskine.

Målsætningen er, at Tryg skal levere en egenkapitalforrentning efter skat på 20 pct. om året. Men alene i tredje kvartal nåede han 27 pct. efter skat – og for årets første tre kvartaler ligger Tryg vel over målsætningen med 22 pct. Det ville mangen en bankdirektør misunde.

1111tryg

Men før vi klapper Morten Hübbe helt op på podiet, så er det værd at kigge nærmere på, hvad det er, han har udrettet. For set med kundeøjne er der ikke så meget at juble over – i hvert fald ikke for de mange tusinde kunder, som trods gode skadesforløb oplevede prisstigninger på op til 35 procent. Det blev endda begrundet med, at der var et stigende antal skader, hvad der efterfølgende viste sig ikke at være tilfældet.

Desuden er Tryg i gang med en omfattende effektiviserings- og besparelsesplan – alene 270 millioner kroner er sparet i år. Men det er også nødvendigt, for selv om Tryg klarer sig godt nu, så er selskabets omsætning faktisk faldet med tre procent i bare de tre første kvartaler af i år.

Det store spørgsmål er, om Tryg overhovedet er i stand til at holde på kunderne. For konkurrencen er spidset til på det seneste med for eksempel aggressive priser fra Alka og andre af Trygs konkurrenter, som i forvejen har en bedre kundetilfredshed, og som løber fra Tryg på både image og kundeloyalitet.

1111Mortenhubbe

Man kan stille Tryg spørgsmålet – hvorfor vælge Tryg, når andre kundeejede selskaber har både bedre kundetilfredshed og ikke kører med samme krav til egenkapitalforrentningen?

Den faldende omsætning efterlader Morten Hübbe og hans bestyrelse – med Jørgen Huno Rasmussen for enden af bordet – med en noget større strategisk udfordring. For er det virkelig Trygs ambition at være et selskab, der gradvist bliver mindre? Der er allerede gennemført frasalg af den finske afdeling. Så der kommer ikke vækst fra det marked, som forgængeren Stine Bosse gerne ville udvikle.

Vi venter stadig på en mere offensiv strategi fra Tryg. Man har meldt ud, at man er klar til at bruge Tryg Fondens pengetank på 30 milliarder kroner til konsolidering. Men hvad skal man købe, når de andre større nordiske selskaber i forvejen har taget for sig?

11BUSMorten-Hubbe-tilalle.jpg

Se bare Gjensidige, der har købt Nykredit Forsikring, og If, der ligeså stille æder sig til en større ejerandel i børsnoterede Topdanmark.

Væksten fremover er den sande udfordring for Huno og Hübbe. For uden den hører jublen før eller siden op.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen