Berlingske Business

PFA-garantier udløser slagsmål om pensionsportal

pfa
PFA bygningen Marina Park Sundkrogsgade 4 2100 København Ø Foto:

Pensionsportalen Fakta om Pension skal rettes til, så danskerne klart kan se, hvor gode pensionsselskaberne er til at skabe afkast.

Danskerne skal have langt nemmere ved at sammenligne, hvor gode landets pensionsselskaber er til at give gode afkast til deres kunder. Derfor skal pensionsbranchens fælles portal Fakta om Pension laves om. Lige nu er tallene på portalen sløret, så kunderne ikke umiddelbart kan se, hvor gode afkast PFA Pension giver i forhold til ærkekonkurrenterne Danica Pension og Nordea Liv & Pension.

Det er PFAs mange garantier og hemmeligholdte løfter til visse storkunder om et bestemt afkast på en del af deres pension, der udløser et oprør og slagsmål blandt pensionsselskaberne om Fakta om Pension. Det er det værktøj, som Forsikring & Pension efter megen palaver i branchen har lanceret for at hjælpe danskerne med at kunne se, hvilke pensionsselskaber der klarer sig bedst, når det gælder omkostninger og afkast.

05BUSJoergen-Thomsen2.jpg

Umulig at gennemskue

Problemet er, at tidligere koncernchef i PFA Pension Henrik Heideby i den sammenhæng fik banket igennem, at afkastet, som PFA giver på opsparernes individuelle kundekapital, tæller med i selskabets afkast på Fakta om Pension.

Det drejer sig om afkastet på de nye pensioner med markedsrente. På den slags produkter konkurrerer pensionsselskaberne benhårdt. Henrik Heideby slog derfor hårdt på, at forrentningen af den individuelle kundekapital, der svarer til fem pct. af den enkeltes opsparing, skulle tælle med. Derved kommer PFAs afkast til at se flottere ud. Men det dækker i virkeligheden over, at PFA betaler en del af den fælles kasse ud til kunderne i form af et afkast over det normale.

Men flere kilder i branchen siger, at det gør Fakta om Pension næsten umulig at bruge for opsparerne, og de vil derfor have lavet det om, så PFA ikke længere kan tage forrentningen af kundekapitalen med i selskabets afkasttal. Både uafhængig økonomisk ekspert og Forbrugerådet Tænk giver dem ret.

»Fakta om Pension er det værktøj, der skal bruges, så kunderne kan se, hvor godt pensionsselskaberne klarer sig i forhold til hinanden. Og når PFA vil have kundekapitalen med, svarer det til, at selskabet lægger nogle gaver oveni. Men på langt sigt er det det afkast, som pensionsselskaberne får på de finansielle markeder, der er afgørende for den enkelte,« siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

pfa

Stadig ikke godt nok

Uenigheden om Kundekapitalen og Fakta om Pension har stået på gennem længere tid, men den er blevet skærpet af de seneste løfter fra PFA til kunderne. Som beskrevet i Berlingske Business garanterer PFA kunderne, at de får et afkast på deres individuelle Kundekapital på 20 pct. i årene 2014, 2015 og 2016. I de næste to år derudover lyder løftet på ti pct. Og for enkelte storkunder rækker garantierne endda helt ind i 20717.

Alligevel forsikrer PFAs formand Svend Askær, at alle PFA-kunder er behandlet ens.

Den individuelle Kundekapital er på fem pct. af den enkeltes opsparing, og den svarer til at have en aktie eller et garantbevis i den bank eller sparekasse, hvor man er kunde. Hvis den enkelte har en pension på en mio. kr. vil vedkommende have en individuel Kundekapital på 50.000 kr. De 20 pct. i afkast svarer til 10.000 kr. oveni. Eller en pct. mere i årlig forrentning, hvad der ikke er småpenge i et lavrente-samfund.

Lige før jul blev pensionsbranchen i regi af Forsikring & Pension enige om at udforme et nye regelsæt for, hvordan medlemmerne kan fortælle deres kunder om, hvilke afkast de har opnået. Heri står der, at pensionsselskaberne skal vise både det investeringsafkast, de har fået, og det afkast, som kunderne har fået tilskrevet deres depot.

BM

Det lyder snørklet, men hos selskaber som Danica Pension og Nordea Liv & Pension er de to tal det samme. Men hos PFA vil der være et afkast udelukkende baseret på selskabets investeringer og et andet afkast, hvor forretningen af den individuelle kundekapital er regnet med. Det gør det mere sammenligneligt.

Reglerne gælder i alle tilfælde, hvor pensionselskaberne og pensionskasserne oplyser kunderne om deres afkast. Både på selskabernes egne hjemmesider og når de leverer oplysninger om deres afkast. Ifølge Berlingskes oplysninger skal PFA rette sig efter den nye aftale fra 1. april i år. Når pensionsselskaberne indberetter deres afkast til analysebureauet Morningstar, kan selskaberne fremover heller ikke tage afkastet fra kundekapitalen med.

PFA støtter nye retningslinjer

Men selv om aftalen nu er blevet korrigeret, efter et kompromis i Forsikring og Pension, er det stadig ikke godt nok, mener uafhængig økonomisk rådgiver Marianne Thørs fra Confida:

»Det er ikke alle kunder hos PFA, der har individuel Kundekapital, og det er ikke alle, som kan få det. Den enkelte kunde kan godt være i tvivl, om de har Kundekapital. Derfor er sammeligningsværktøjet ikke godt nok set fra kundens side. Det er ikke retvisende,« siger Marianne Thørs.

PFA understreger, at selskabet støtter de nye retningslinjer på Fakta om Pension, hvor det i PFAs tilfælde bliver muligt både at se afkastet og det rene investeringsafkast. Samtidig afviser koncerndirektør og konstitueret CEO Jon Johnsen, at det er misvisende at tage afkastet på kundekapitalen med.

»Når PFAs afkastrapportering til kunderne er inklusive Kundekapital, er det netop ikke misvisende, fordi det fortæller kunden hvor stort et samlet afkast, der har været på pensionsopsparingen. Det er alt andet lige dét, der betyder noget for den enkelte kunde. Også i sammenligningen med hvilken samlet forrentning af pensionsopsparingen der er hos konkurrerende pensionsselskaber,« siger Jon Johnsen.

22BUSSvend-Askaer.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen