Berlingske Business

PFA forbereder sig på kinesisk boligboble

PFA
PFA søger i ly, før en stor boligboble i Kina brister. De store prisstigninger og det enorme overudbud på erhvervsejendomme og boliger i Kinas storbyer har fået PFA til at advare investorerne om en mulig gældsfælde. Foto:

PFA søger i ly, før en stor boligboble i Kina brister. De store prisstigninger og det enorme overudbud på erhvervsejendomme og boliger i Kinas storbyer har fået PFA til at advare investorerne om en mulig gældsfælde.

Det skriver dagbladet Børsen.

De seneste år har der været mange spekulationer i den kinesiske byggesektor, hvilket har betydet prisstigninger i storbyerne Shenzen og Shanghai på henholdsvis 80 pct. og 70 pct.

Ulrik Roux Wolke, der er PFA's seniorporteføljemanager, har besøgt Kina, hvor han har set hvordan efterspørgslen på boliger halter efter udbuddet. Derfor er Ulrik Roux Wolke blevet mere forsigtig med sin del af PFA's investeringer, der især er stats- og virksomhedsobligationer i de såkaldte »emerging markets«.

CHINA-ECONOMY/PMI

»Vi bliver konstant mere skeptiske. Jeg har skruet ned for eksponeringen i blandt andet de banker uden for Kina, der er aktive i Kina. Det er blandt andet storbanker i Singapore, Sydkorea og Taiwan samt flere store britiske banker med aktiviteter i Kina, der især vil blive ramt af en bristet boligboble,« siger Ulrik Roux Wolke til dagbladet Børsen.

På grund af mangel på transparens understreger Ulrik Roux Wolke, at det er svært at sige præcist, hvornår boblen vil springe, og hvor alvorlig situationen i Kina er.

Den økonomiske tænketank Capital Economics ser en parallel mellem den nuværende situation i Kina og optakten til subprime-krisen i USA. Tænketanken er ligeledes bekymret for de hurtige prisstigninger, som er en konsekvens af særdeles lempelige udlånsbetingelser.

CHINA-ECONOMY-TRADE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen