Berlingske Business

PFA-chefs behov for egen scene

Pensionskasser investerer i bosættelser på Vestbredden
Foto:

PFAs nye topchef, Allan Pollack, har to store udfordringer. Han skal så at sige have klinket skårene, dels på de interne linjer dels udadtil, og så skal han have sat sin egen scene.

Han skal over de næste måneder vise, at der er kommet en ny topchef til, som ikke har del i det seneste års uro i og omkring PFA, og han skal selvfølgelig gøre det på en måde, så han ikke støder PFA-fortiden fra sig.

PFA er – udover den nye topchef Allan Pollack – den samme virksomhed i dag, som den var det i går. De samme medarbejdere, den samme bestyrelse, de samme kunder og forretningspartnere i øvrigt. På lange stræk er PFA en stærk virksomhed, som på flere områder har distanceret nogle af konkurrenterne de senere år. Nogen vil sige, at PFA skal have justeret sin attitude mere end sin forretningsplan. PFA har igennem flere år været meget fokuseret på vækst, og de næste måneder vil vise, om PFA fortsat først og fremmest skal have snuden i vækstsporet, eller om det bliver Allan Pollacks opgave i højere grad at afstemme væksten med en række andre krav til PFA.

15BUSPix-Allan-Polack.jpg

Et godt gæt er, at Allan Pollack ikke er sat ind som ny topchef ene og alene for at kopiere forgængeren, Henrik Heideby, men at Pollack skal fastholde – og gerne udbygge – PFA som det største private pensionshus, men på en måde så det ikke nødvendigvis resulterer i, at man støder for mange af stake-holderne fra sig. Det kan vise sig at blive en svær balancegang.

Allan Pollack skal klart have håndteret og adresseret den kritik af PFA, som er opstået i kølvandet på Berlingske Business’ artikelserie om PFAs kundekapital. Skal man sige det meget enkelt handler det om, hvem der ejer eller har retten til PFAs kundekapital i de forskellige kasser. Herunder ikke mindst forholdet mellem nye og gamle kunder i PFA.

Allan Pollack tiltrådte 1. april 2015, og det vil sige, at det chefhold han har omkring sig ikke er udnævnt af Allan Pollack selv, og derfor kan der selvfølgelig komme udskiftninger. Men set ude fra virker det dog som om PFAs øverste ledelse har den sammensætning, som skal bringe PFA frem over isen. En del af uroen det seneste år har handlet om en stigende utilfredshed visse steder i PFA-bestyrelsen med den tidligere topchef Henrik Heideby, som fyldte rigtig, rigtig meget i PFA. Nu skal Allan Pollack så finde sin rolle i det spil. I øvrigt med en formand, Svend Askær, som man må formode træder af næste år efter – på det tidspunkt – 14 år på formandsposten og næsten 25 år samlet i PFA-bestyrelsen.

Henrik Heideby

Allan Pollack kom fra Nordea, hvor han forvaltede den helt store pengetank. Så den del af arbejdet i PFA må formodes at ligge lige til højrebenet for Allan Pollack. Nu bliver han i langt højere grad en offentlig person med det øverste driftsansvar og selvfølgelig også med ansvaret for at balancere forholdet til sin egen bestyrelse samt evnen til at træde op på den berømte ølkasse og få medarbejderne med sig. Det bliver Pollack som fremover får roserne, hvis det går godt i PFA, men også ham, der får tæskene, hvis det går skævt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen