Berlingske Business

Pensionskunder indbragte Danske Bank 2,4 mia. kr.

danica
Foto:

Danske Banks pensionsben Danica står for næsten en tredjedel af koncernens samlede overskud i 2012.

I 2012 var det godt for Danske Bank at eje pensionsselskabet Danica. Det indbragte koncernen et overskud på 2,4 milliarder kroner før skat - eller næste en tredjedel af det overskud før skat på 8,6 mia. kr., som hele koncernen tjente i 2012.

Knap en halv milliard kr. stammer fra den såkaldte skyggekonto, som indholder honoraret til Danicas ejer Danske Bank for at stille kapital til rådighed. Skyggekontoen lød i 2011 på et minus på 1,2 milliarder kr., som kunderne i princippet skyldte Danske Bank-koncernen, og som skulle betales, når der igen var tilstrækkeligt overskud på investeringerne.

Tonny Thierry Andersen

Det har der tilsyneladende været i 2012, hvor det er indtægtsført 408 millioner kr. Afkastet af kundernes penge i Danica Balance, Danica Link og Danica Select blev 6,1 milliarder kroner,svarende til en gennemsnitlig forrentning i 2012 på 11,5 pct. mod minus 2,5 pct. i 2011.

For kunderne i de traditionelle produkter Danica Traditionel blev afkastet 9,2 pct. i 2012 mod 6,8 pct. i 2011.

For Danica var der tale om en kraftig forbedring af resultatet fra det foregående år, selv om de samlede præmier faldt med 10 pct. til 24,7 mia. kroner, primært på grund af et fald i de svenske indbetalinger og engangsindbetalinger. De løbende præmier steg samlet med 2 pct., men i den danske del af forretningen faldt præmierne med 3,9 pct. til i alt 18,1 mia. kr.

VANGEDE

"I 2012 opnåede Danica Pension et resultat på 2,4 mia. kroner før skat mod 0,7 mia. kroner i 2011. En fortsat effektivisering af driften, fokus på lønsomhed og et godt investeringsresultat bidrager til det gode resultat. Vi effektiviserer løbende vores forretning, og det skaber øget værdi til vores kunder," skriver administrerende direktør Per Klitgård fra Danica Pension.

Omkostningsprocenten faldt fra 4,7 til 4,5 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen