Berlingske Business

Pensionskasser vil undgå kapitalfond-gebyrer

Pfa_kapitalfonde_Business
Hos PFA Pension gør man sig også tanker om omkostningerne ved at investere i kapitalfonde. Foto:

Efter en årrække med gode afkast på investeringer i kapitalfonde er tiden kommet til at gøre regningen op.

Efter en årrække med gode afkast på investeringer i kapitalfonde er tiden kommet til at gøre regningen op. Og den viser, at omkostningerne ved kapitalfondene har været for store for landets pensionskasser. De har derfor kastet sig ud i en indsats for at reducere omkost­ningerne ved at deltage i kapitalfonde, viser Økonomisk Ugebrevs kortlægning af investoradfærden.

Pensionskassernes inve­steringer i kapitalfonde har været en velsignelse med en høj pris. Investeringerne kommer nemlig med en tårnhøj indgangspris. Og selvom mange pensionskasser har fået endda rigtig gode afkast på in­vesteringer i kapitalfonde, så er omkostningerne ved de samme investeringer nu noget, der får pensionskasserne til at prøve nye veje for at omgås fees og gebyrer.

»Omkostninger er noget, vi har meget fokus på, og de er stadig høje for private equity,« lyder det fra Jesper Lang­mack, direktør for kapitalforvaltning i PFA.

Han peger på, at kapitalfondene både tager sig betalt ved indgangsinveste­ringen, og når et eventuelt overskud gøres op.

»Tænk på, at en private equity fond betales 2 procent af commitment og 20 procent i carry,« lyder det fra PFA.

Carry er den samlede betaling til kapitalfonden, når overskuddet gøres op.

Den erkendelse fører til en svær balancegang for pensionskasserne. På den ene side har de tjent formuer på kapitalfonde gennem kriseårene. Men omkostnin­gerne er samtidig så tårnhøje, at pensionskasserne nu føler sig tvunget til at søge nye veje for at få gebyrer ned i et mere komfortabelt leje.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 35.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen