Berlingske Business

På beløbet: Nets er klar til at affyre sin børsraket

Billede
Det betaler sig at være mellemmand, når danskerne skal afregne: Selskabet bag Dankortet, Nets, kan ende med at være helt op til ?40 mia. kr. værd, når det kommer på børsen. (Arkivfoto: Erik Refner)

Selskabet bag Dankortet kan være børsnoteret inden udgangen af september.

Går alt efter planen, skyder Nets – virksomheden bag Dankortet – sin storstilede børsnoteringsproces i gang i næste uge, erfarer Berlingske.

Børsnoteringen, der kan værdisætte Nets til helt op mod 40 mia. kr. på gældfri basis, kan dermed finde sted inden udgangen af september. Det bliver sandsynligvis enten onsdag eller torsdag i næste uge, at den såkaldte »intention to float«-meddelelse bliver sendt til fondsbørsen.

Her vil selskabet informere om planerne om børsnoteringen, og det vil dermed være den første officielle indikation af, at noteringen er tæt på. Herfra går der normalt to uger, til børsprospektet bliver offentliggjort, og yderligere to uger før selve noteringen finder sted.

»De offentliggør planerne i næste uge,« siger en kilde med kendskab til processen.

Flere kilder bekræfter oplysningerne, mens Nets ikke ønsker at kommentere planerne.

Nets-direktør Jeppe Juul-Andersen

Børsplanerne kan fortsat blive skubbet til senere på efteråret, men ifølge Berlingskes oplysninger skal der ske noget ekstraordinært, hvis processen frem mod noteringen ikke bliver indledt i næste uge. Ud over den såkaldte »intention to float« i næste uge vil Nets samtidig offentliggøre en række data om selskabet, herunder sandsynligvis nye regnskabsoplysninger.

Nets – der mest er kendt som selskabet bag danskernes foretrukne betalingskort, Dankortet – blev i 2014 købt af de to amerikanske megafonde Advent og Bain, som sammen med ATP købte Nets af en række banker samt Nationalbanken, der i en lang årrække havde ejet selskabet, som tidligere hed PBS.

Nets

Nets-værdien er strøget i vejret

Salget skete efter en salgsproces, hvor der opstod en heftig budkrig, som skruede prisen på Nets i vejret. Det betød, at de amerikanske fonde endte med at betale 17 mia. kr. for det danske selskab.

Men det tegner alligevel til at være blevet en guldrandet forretning for de amerikanske fonde. For det tyder på, at selskabets værdi er strøget i vejret.

Som tidligere omtalt i Berlingske kan prisen ende med at blive op mod 35 og måske endda 40 mia. kr., efter selskabet er blevet kraftigt effektiviseret under kapitalfondenes ejerskab.

En del af gevinsten ved aktiesalget skal dog bruges til at nedbringe en meget stor milliardgæld. Derfor er det både eksisterende og nye aktier, der skal sælges. Advent, Bain og ATP vil fortsat være store aktionærer i selskabet efter en børsintroduktionen.

Peterman

Efter børsprospektets offentliggørelse vil ledelsen drage på de såkaldte road shows, hvor selskabet vil blive præsenteret for investorer over hele verden. Herefter vil tegningen af aktierne frem mod en notering, som kan ende med kan finde sted 28. eller 29. september.

Med til at hjælpe med noteringen er udvalgt en række rådgivere. Blandt skal investeringsbankerne Morgan Stanley, Deutsche Bank og Nordea fået hovedopgaven med børsintroduktionen af Nets. Også Danske Bank, DnB, J.P Morgan og UBS har alle fået en rolle i børs­introduktionen.

Advent og Bain har allerede gode erfaringer med at børsintroducere betalingssystemvirksomheder.

I fjor år sendte de to fonde sammen selskabet Worldpay på børsen i London til en værdi cia 44 mia. kr. Det skete efter fem års ejerskab og ifølge britiske The Telegraph med en gevinst på cirka ni mia. kr.

RB PLUS/PFS/ Nets advarer mod at bruge NemID-app Eksperter advar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen