Berlingske Business

Oprørere slår revner i lukket Nykredit-klub

20BUSNykredit-side-3-163759.jpg
Økonomiprofessor Nina Smith, nuværende formand for Foreningen Nykredit, tog sig tid til at tale med utilfredse kunder under foreningens repræsentantskabsmøde i foråret. Arkivfoto: Claus Fisker

Der er mere åbenhed og indflydelse på vej til kunderne i Nykredit og Totalkredit, viser fortrolige papirer. Kritikere efterlyser endnu mere demokrati.

Mere end en million danskere, der er kunder hos landets største udbyder af boliglån, Nykredit/Totalkredit, kan nu se frem til at få mere indsigt og indflydelse i, hvad der foregår bag de lukkede mure hos realkreditkoncernen.

Det viser fortrolige dokumenter, som Berlingske Business har haft adgang til forud for et repræsentantskabsmøde, som Foreningen Nykredit afholder torsdag i denne uge.

Foreningen Nykredit er det kundeejede selskab, der er hovedejer af Nykredit-koncernen. Repræsentantskabet, der er øverste myndighed i Foreningen Nykredit, har i de seneste år mødt skarp kritik for at være en hemmelig loge bestående af en magtelite, som har udelukket kunderne fra indflydelse. I marts blev en gruppe oprørere indmeldt i repræsentantskabet, og de har nu været medvirkende til, at ændringer er på vej.

Ifølge dagsordenen til torsdagens møde har et såkaldt moderniseringsudvalg fremstillet en række forslag. Blandt andet foreslås det, at kunder i datterselskabet Totalkredit indmeldes i Foreningen Nykredit i forbindelse med, at de viser interesse i valgprocessen til repræsentantskabet. Som reglerne er i dag, bliver man automatisk medlem af foreningen, hvis man er kunde i hovedselskabet Nykredit.

Hidtil har det været gældende i Foreningen Nykredit, at kandidater til repræsentant­skabet skal være indstillet af 25 personer eller bestyrelsen. Et andet forslag fra udvalget er, at alle kandidater fremover skal være indstillet af 25 personer, således at bestyrelsen ikke kan besætte alle pladserne med venner og bekendte.

Et tredje forslag går på, at bestyrelsen ved geografisk store valgområder kan beslutte, at der afholdes flere valgmøder. Det skal give øget tilgængelighed, da visse medlemmer tidligere har skullet rejse langt for at deltage i valg.

16BUSEjerlejligheder-143827.jpg

Arrogance i Nykredit

Berlingske Business har været i kontakt med flere repræsentantskabsmedlemmer, som ikke ønsker at stå frem, fordi de er underlagt fortrolighed. Medlemmerne betegner dog de nye forslag i Foreningen Nykredit som det første skridt i retningen af et bedre demokrati, men understreger samtidig, at der kan gøres meget mere.

Samme holdning har Rasmus Visby, som i 2014 stiftede gruppen Consum, som arbejder for bedre medlemsdemokrati i Foreningen Nykredit.

»Foreningen Nykredit er stadigvæk lukket for almindelige mennesker. Man skal stadigvæk aktivt opsøge valget, og det, mener jeg, er et stort problem for demokratiet. Forestil dig, hvordan valgdeltagelsen ville være, hvis man selv skulle skaffe en valgseddel til et folketingsvalg eller kommunalvalg,« siger han.

Han peger derudover på, at det endnu ikke er muligt at stemme elektronisk hjemmefra i forbindelse med repræsentantskabsvalg.

»Det er en vis arrogance over for medlemmerne, at man skal møde fysisk op og bruge en hel aften på at stemme. Det kan ikke være meningen, at man skal gøre det for at aktivere demokratiet,« siger Rasmus Visby.

Drukneulykker: Vi passer bedre på børnene Hedebølge rammer Da

I Foreningen Nykredit erkender direktør Louise Mogensen, at der er behov for mere åbenhed.

»Jeg kan ikke kommentere på konkrete forslag, som er sendt ud, men jeg vil gerne fremhæve, at det er meget vigtigt for sekretariatet i foreningen at være tilgængelige og åbne. Og det er også et tema, der fylder meget i repræsentantskabet,« siger Louise Mogensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen