Berlingske Business

Østjydsk Bank reducerede underskuddet markant i 2015

Østjydsk Bank får kæmpeunderskud 10ranRambukBank 1a5
Foto:

Østjydsk Bank reducerede sidste år sit underskud markant ved at realisere et resultat før skat på minus 20,1 mio. kr., hvor det tilsvarende resultat for 2014 var et underskud på 223,0 mio. kr.

Ifølge banken med hovedsæde i Mariager er det forbedrede resultat væsentligt påvirket af to modsatrettede forhold, fremgår det af seneste årsregnskab, der er offentliggjort torsdag eftermiddag.


I regnskabet skriver Østjydsk Bank, at resultatet skal ses i lyset af dels indtægter fra salget af to afdelinger og dels nedskrivninger på udlån og tilgodehavender, domicilejendomme, investeringsejendomme og aktiver i midlertidig besiddelse.


Uanset fortæller bankens ledelse i regnskabet, at den finder det opnåede resultat på minus 20,1 mio. kr. "mindre acceptabelt".

- Resultatet har primært baggrund i store nedskrivninger på bankens udlån i forlængelse af Finanstilsynets inspektion af banken i foråret 2015 og nedskrivninger på investeringsejendomme og aktiver i midlertidig besiddelse i forlængelse af den gennemførte regnskabskontrol i andet halvår 2015, skriver Østjydsk Bank.


Bankens nettorente- og gebyrindtægter er for 2015 opgjort til 138,3 mio. kr. mod 209,2 mio. kr. i 2014, svarende til et fald på 33,9 pct.


De samlede nedskrivninger på udlån og hensættelser på garantier udgjorde 133,6 mio. kr., hvilket er et fald på 178,8 mio. kr. i forhold til nedskrivningerne i 2014, hvor de samlede nedskrivninger blev på 312,4 mio. kr.


Omregnet til procent af udlåns- og garantimassen er nedskrivningsprocenten i 2015 på 3,9 pct., hvor nedskrivningsprocenten i 2014 var på 6,5 pct.

For regnskabsåret 2016 venter Østjydsk Bank et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger i intervallet 45-50 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen