Berlingske Business

Østjydsk Bank føjer nedskrivninger på 127 mio til regnskab

pix - østjydsk bank - biz
Kriseramte Østjydsk Bank nedskriver efter besøg fra Finanstilsynet. Foto:

Kriseramte Østjydsk Bank korrigerer nu sit regnskab for 2012, hvor der nedskrives for yderligere 126,9 mio. kr. Nedskrivningerne var oprindelig blevet bogført i regnskabet for første kvartal 2013.

Det sker, efter at Finanstilsynet i slutningen af maj fandt frem til, at der var behov for ekstra nedskrivninger på i alt 342 mio. kr. i banken, oplyser Østjydsk Bank i en fondsbørsmeddelelse fredag eftermiddag.

»I forlængelse af Finanstilsynets ordinære inspektion af Østjydsk Bank, afsluttet i maj måned 2013, har tilsynet påbudt banken at foretage en vurdering af, hvor stor en andel af de under inspektionen opgjorte ny- og mernedskrivninger der, i lyset af gældende regnskabsregler, allerede burde være udgiftsført i bankens årsrapport for 2012,« skriver banken.

Nedskrivningerne for regnskabsåret 2012 er dermed oppe på i alt 490,9 mio. kr. mod 364 mio. kr. i det regnskab, som banken i første omgang offentliggjorde.

Dermed sluttede Østjydsk Bank reelt regnskabsåret med et minus på 329,8 mio. kr. før skat. Det tal var før de nye nedskrivninger 202,9 mio. kr.

Østjydsk Bank leverede et skuffende regnskab for første kvartal, hvor man - med den nye periodisering af nedskrivningerne - kom ud med et underskud på 191 mio. kr. før skat. Banken er derfor nødt til at skaffe ny kapital for at leve op til det individuelle solvenskrav fra Finanstilsynet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen