Berlingske Business

Øget aktieeksponering sikrer Sampension rekordafkast i 2014

Sampension Kontor på Tuborg Havnevej i København
Foto:

Sampension realiserede således et samlet afkast på godt 25,8 mia. kr., svarende til en forrentning af selskabets formue på 17,1 pct.

Sampension har været en tur gennem sine regnskabsbøger for 2014, og resultatet er ganske opløftende for pensionsselskabet, der sikrede sig sit største afkast nogensinde.

Sampension realiserede således et samlet afkast på godt 25,8 mia. kr., svarende til en forrentning af selskabets formue på 17,1 pct.

Det er blandt andet øget eksponering mod aktier samt det lave renteniveau, der har sikret fremgangen.

- Vi står med et investeringsafkast, som er historisk. Godt hjulpet på vej af en faldende rente, men også med rigtig pæne afkast i de fleste aktivtyper, siger Hasse Jørgensen, der er administrerende direktør hos Sampension, om resultatet.

- Vi valgte at øge vores andele af aktier og ejendomme i porteføljerne. Og det gav bonus. Vores renteafdækning giver også et markant resultat og viser, hvor vigtigt det er at holde fast i sin investeringsstrategi, uanset hvordan renten tidligere har bevæget sig, fortsætter direktøren.

Sampensions afkast på børsnoterede aktier blev - ligesom hele koncernens afkast - 17,1 pct., og dermed har selskabet præsteret på niveau med markedet i Danmark generelt. Til sammenligning steg C20 Cap-indekset nemlig med 17,6 pct. sidste år.

Den bedste forretning for Sampension i det forgangne år var dog unoterede aktier og struktureret kredit, der gav afkast på henholdsvis 21,2 pct. og 22,2 pct.

- Styrken i vores gode afkast i Sampension ligger i bredden. Ud over aktier og ejendomme kan vi også konstatere ekstraordinært gode afkast i vores strukturerede kreditter og i alle typer af obligationer, som ellers generelt har været presset på i indtjeningen i 2014, siger Hasse Jørgensen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen