Berlingske Business

OECD-direktør langer ud efter ny bankpakke

OECD-direktør langer ud efter ny bankpakke - 1
Bankpakke II får hård kritik i ugebrevet Mandag Morgen, hvor en analytiker kalder det "grinagtigt" og "latterligt", at der allerede er nye bankpakker på vej i den vestlige verden efter sidste års forsøg. Foto:

Bankpakke II kommer ikke til at virke. Sådan skriver ugebrevet Mandag Morgen i en analyse, hvor blandt andet en OECD-direktør tegner et grumt billede af situationen.

Det er ikke nok at pumpe likviditet ind i finanssektoren, som Bankpakke II vil gøre det. Hvis ikke man fjerner dårlige lån fra bankernes balancer, hælder man penge i et bundløst hul.

Det skriver ugebrevet Mandag Morgen i en analyse, hvor blandt andet en OECD-direktør tegner et grumt billede af situationen.

"Når man efterlader alle de dårlige lån i bankerne, skaber det assymmetrisk information, hvor folk ikke ved, om bankredningspakkerne er tilstrækkelig store til at løse problemet. Hver gang, der kommer nyheder, ser de ud til at være værre, og derfor tør folk ikke investere flere penge i bankerne, siger Adrian Blundell-Wignall, underdirektør i finansafdelingen i OECD.

En anden analytiker kalder det over for Mandag Morgen "grinagtigt" og "latterligt", at der allerede er nye bankpakker på vej i den vestlige verden efter sidste års forsøg.

Den danske Bankpakke II består af en kapitalindsprøjtning på 100 mia. kr. i form af statslig lånekapital.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen