Berlingske Business
13:54Usikkerhed om effekt af skattereform holder dollar nede

Nyt Dankort brager igennem med overraskende stor succes

Nets-direktør Jeppe Juul-Andersen
Jeppe Juul-Andersen, direktør hos Nets med ansvar for Dankortet, deler croissants ud på Hovedbanegården, fordi det kontaktløse Dankort fylder et år. Foto:

Den danske befolkning har taget det kontaktløse Dankort til sig, der blev indført for nøjagtigt et år siden. Over syv procent af alle Dankort-betalinger foregår i dag kontaktløst, viser nye tal.

Nets, som ejer Dankortet, står lige nu på tærsklen til en storstilet børsnotering, og det var derfor ikke uden glæde, at selskabet onsdag kunne fremlægge imponerende gode tal for det nye kontaktløse Dankort.

Direktør hos Nets med ansvar for Dankortet, Jeppe Juul-Andersen, var i forbindelse med det kontaktløse Dankorts et års fødselsdag mødt op på den travle Hovedbanegård i København, hvor han og et par kolleger langede 1.000 croissanter ud til morgenfriske pendlere.

Dankort

Omkranset af flag og bannere lykkedes Nets-direktøren med at tiltrække opmærksomhed fra de forbipasserende for at forklare, hvor stærkt det er gået med at udbrede det kontaktløse Dankort, som blev lanceret for præcist et år siden.

»Det giver I simpelthen croissanter for at fortælle? Syret,« lød det fra en ung mand med lyse, krøllede lokker, inden han skyndte sig videre med en croissant i hånden mod en af banegårdens mange togperroner.

2,4 millioner kontakløse Dankort

Ja fejres, det skulle det kontaktløse Dankort, som siden udrulningen er gået over al forventning. Nets har på blot et år udstedt 2,4 millioner kontaktløse Dankort, hvilket svarer til, at næsten halvdelen af alle danskere render rundt et i pengepungen.

Fidusen ved kontaktløse kort er, at man bare kan holder kortet hen over betalingsterminalen for at betale. Køber man for mindre end 200 kroner, behøver man ikke at taste pinkode, hvilket gør det nemmere og hurtigere og betale. Er beløbet over 200 kroner, bliver man bedt om at trykke sin pinkode.

Du kan droppe pinkoden, når du handler

»Vi er meget overvældede over, at stadig flere og flere på det første år har taget det kontaktløse Dankort til sig. Flere bruger det efterhånden flittigt, men der er også rigtig mange danskere, der har det kontaktløse kort, uden at de ved det. Det er derfor, at vi ude at dele croissanter ud for at sige; Prøv det kontaktløse kort en gang, og så tror jeg, at du bliver vild med,« siger Jeppe Juul-Andersen.

Så I er ikke bare ude på charmeoffensiv inden en kommende børsnotering?

»Nej, det her har ikke noget med noget at gøre. Altså vi fejrer fødselsdagen for det kontaktløse Dankort i dag. Det er en videreudvikling, som vi er rigtig glade for,« siger Nets-direktøren.

Danmark er langt fremme

Betalingsvaner tager som regel tid at ændre, og derfor er udrulningen af det kontaktløse Dankort sket gradvist. I introduktionsfasen var det derfor kun få danskere, der gjorde brug af den trådløse funktion, men i takt med at flere og flere fik udstedt kortet, er antallet af kontaktløse betalinger steget eksplosivt.

Hele 7,1 procent af alle transaktioner i Danmark bliver i dag betalt med et kontaktløst Dankort. Dermed er Danmark langt fremme i forhold til andre lande. I Holland var det eksempelvis kun to pct. af alle transaktioner, der var kontaktløse i det første leveår, da et tilsvarende kort blev indført. Sidenhen er udviklingen gået stærkt i Holland, hvor det i dag anslås at være tæt på næsten hver femte betaling, der foregår kontaktløst.

Du kan droppe pinkoden, når du handler

Da hollænderne har haft det kontaktløse kort i længere tid, end vi har haft herhjemme, er der naturligvis et stykke vej endnu, før vi når op på samme niveau. Men ifølge Nets vil vi komme til at opleve en tilsvarende markant forøgelse af kontaktløse betalinger som i Holland.

Forventningen bygger særligt på, at et såkaldt mobilt Dankort bliver testet i slutningen af 2016. Det mobile Dankort vil give danskerne mulighed for at bruge sin telefon som en slags kontaktløst Dankort, når den digitale version af kortet flytter ind i telefonen.

»Der vil selvfølgelig stadig være nogle mennesker, der virkelig holder fast i deres sædvanlige måde at betale på, men vores forventning er, at tallet på de syv procent vil vokse meget hurtigt i de kommende år,« siger Jeppe Juul-Andersen.

Ekspert: Mobilt Dankort slår MobilePay

Samme forventning har betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCon, Henning N. Jensen.

»Det er positivt overraskende, at det er gået så godt for det kontaktløse Dankort. Det særligt interessante bliver, når det er mobile dankort kommer til vinter, da det bygger videre på det kontaktløse Dankort. Jeg forudser, at det mobile Dankort får samme succes,« siger Henning N. Jensen.

Interview med Nets' nye CEO Bo Nilsson

Han vurderer samtidig, at det mobile Dankort vil have flere transaktioner i detailhandlen, end MobilePay har i julen 2017.

»Spådommen bygger på, at MobilePay har haft stor succes i person-til-person betalinger, men ikke har haft samme succes som betalingsmiddel i detailhandlen,« siger Henning N. Jensen.

Det er i dag 90 procent af alle kontaktløse Dankort-betalinger, der er under 200 kroner. Dermed slipper kortholder for at indtaste pinkode.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen