Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Nykreditchef: Massefyring er konsekvensen af branchens rammevilkår

Nykredit
Arkivfoto. Foto:

Af de 240 stillinger, som Nykredit vil spare væk, skal størstedelen ske ved fyringer. Det er en konsekvens af de rammevilkår, som virksomheden arbejder under, siger koncernchef Michael Rasmussen.

Vejrudsigten har budt på stiv modvind for landets største realkreditinstitut, Nykredit, siden det i februar hævede bidragssatserne til stor frustration for tusindvis af boligejere.

Selskabet meddeler i dag, at man skal skære koncernen til med 200 millioner kroner. Det sker blandt andet ved at nedlægge 240 stillinger. Heraf vil en andel være ubesatte stillinger, der ikke genbesættes. Det betyder, at der bliver fyret op mod 190 medarbejdere.

Nykredit holdet skindet på næsen efter bidragsballade Nykredit

Koncernchef Michael Rasmussen fortæller til Berlingske Business, at det naturligvis aldrig er sjovt at skulle sige farvel til dygtige medarbejdere, men at det er vigtigt for virksomheden, at den får reduceret sine omkostninger.

»Det er jo selvfølgelig aldrig sjovt at sige farvel til dygtige medarbejdere. Men med de rammevilkår, vi oplever i branchen, så er det vigtigt for en virksomhed som vores at reducere omkostningerne og trimme virksomheden,« fortæller Michael Rasmussen og fortsætter:

»De stigende krav, som der bliver stillet til finansielle virksomheders polstring, gør, at vi skal være en mere omstillingsparat virksomhed«.

Det er ikke længe siden, at Nykredit sidst svingede sparekniven, men det er slet og ret en del af, at virksomheden skal være relevant for dens kunder, forklarer Michael Rasmussen.

Kan de ansatte nu vide sig sikre?

»Der ingen slutdato på det arbejde. Vi skal blive mere konkurrencedygtige, og det gør vi bl.a. på den her måde, når vi skærer i omkostningerne og bliver mere effektive. Og vores ansatte ved godt, at vi er i branche, hvor vi skal være relevante for vores kunder og over for vores partnere i Totalkredit. Vi skal være så effektive og konkurrencedygtige som muligt,« forklarer Michael Rasmussen.

De berørte medarbejderne vil få besked 15. november 2016.

Nina Smith

Spekulation i børsnotering

Udover besparelserne på personaleområdet lancerer Nykredit en række ekstra besparelser på bl.a. brugen af konsulenter, markedsføring samt på øvrige udgiftsposten. Og man kigger stadigt efter en mulig køber af hovedkontoret:

»Vi søger hver eneste dag efter forbedringer og besparelser, og det gælder også for vores hovedkontor, hvor vi er i en proces, der handler om at finde en mulig køber. Det glæder jeg mig til at gå ud og fortælle om, når den tid kommer. Men der er ikke noget nyt på den front endnu,« siger Michael Rasmussen.

Billede

Mange har spekuleret i, at de mange omkostningsreduceringer sker som konsekvens af, at Nykredit forbereder sig på en snarlig børsnotering. Men at dagens sparerunde skulle have noget med børsnoteringen at gøre, afviser Michael Rasmussen.

»Den her øvelse, vi har været igennem i dag, handler ikke om, at vi skal gøre os klar til en børsnotering. Den handler derimod om, at vi skal drive en sund og bæredygtig forretning. Vi skal effektivisere den her virksomhed, så det bliver en stærkere virksomhed. Når det er sagt, så understøtter det naturligvis børsnoteringen,« siger han.

Nykredit forventes at gå på børsen i løbet af 2018.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen