Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Nykredit-toppen glæder sig over engagerede kunder

Nykredit
Onsdag afholdtes det sidste og afgørende repræsentantskabsvalg i Nykredit ved Comwell i Roskilde. Her næstformand i Foreningen Nykredits, Nina Smith.

Den formentlig kommende formand for Foreningen Nykredit har sammen med koncernchef Michael Rasmussen været Nykredits ansigter på den kommende strategi med børsnotering og højere priser. Onsdag aften mødte hun utilfredse kunder og spørgsmål ved valget til repræsentantskabet.

Omkring 150 kunder i Nykredit mødte op til valg til repræsentantskabet i realkreditselsakabet onsdag aften i Roskilde. Både der og i resten af landet er der stadigvæk voldsom utilfredshed over Nykredits bidragsstigninger, og at Nykredit vil børsnoteres.

Men den kommende formand for Foreningen Nykredit og en central person i processen frem mod børsnoteringen, professor Nina Smith, glædede sig onsdag aften over det store fremmøde, som hun kaldte »levende demokrati«. Mens hun udtrykte forståelse over frustrationerne blandt kunderne, slog hun samtidig fast, at prisstigningerne står fast.

Nykredit repræsentantskabsvalg i Roskilde

»Det er jo ikke populært at sætte bidragssatserne op. Det kan ikke komme bag på nogen. Det er bare en nødvendig løsning for Nykredit og en del af den løsning, som vi arbejder på. Det må vi vise, at vi faktisk kan komme igennem på en god måde for vores virksomhed.«

En del af vreden skyldes, at Nykredit ikke har fremlagt detaljerede beregninger over, hvorfor prisstigningerne er nødvendige. Men det er forretningsmæssige forhold, som det kommende repræsentantskab og dermed også de nye, kritiske medlemmer bliver forklaret.

Nykredit direktør møder utilfredse kunder Michael Rasmussen

Ingen af de uafhængige kandidater blev valgt ind i repræsentantskabet ved onsdagens valg i Roskilde.

Artiklen fortsætter under billedet
10BUSConsum-205018.jpg
Stifteren af »kritikergruppen« i Nykredit, Rasmus Visby, fortalte på onsdagens møde i Roskilde om baggrunden for, at han har været med til at etablere Consum, som vil have medlemsdemokratiet tilbage i Nykredit. Foto: Nikolai Linares

»Vi byder dem hjerteligt velkommen. Jeg tror, at det er rigtigt fint, at vi får nye typer af personer ind i bestyrelsen. Vi havde rigtig mange gode kandidater, og det var ærgerligt for dem, der ikke kom ind,« sagde Nina Smith inden valget onsdag aften var afgjort.

Hun understregede, at Nykredit ikke er bange for demokrati.

Nykredit

»Vi er godt klar over, at vi nok kan ændre lidt på tingene, og det vil vi så prøve at tage op på repræsentantskabsmøder.«

Hvilket indtryk gør det, når nogle af dem, der blev valgt tirsdag, har som mål at bremse børsnoteringen?

»Det lytter jeg da til. Det har man fuld ret til at sige. Jeg ser børsnoteringen som den eneste reelle løsning, som jeg kan få øje på i forhold til, hvordan vi sikrer dansk realkredit i fremtiden. Derfor er det selvfølgelig det, vi foreslår. Vi har arbejdet rigtig meget på at se, om der var andre alternativer. Men det er sådan nogle ting, som vi til stadighed vil diskutere i repræsentantskabet.«

Nykredit hovedkontor

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen