Berlingske Business

Nykredit-topchef: »Børsnotering er det bedste alternativ«

Nykredit
Nykredits koncernchef Michael Rasmussen  anser det for helt urealistisk at kunne rejse tilstrækkeligt med kapital til at opfylde fremtidige reguleringskrav ved hjælp af besparelser og prisforhøjelser. Foto:

Nykredit anser det for helt urealistisk at kunne rejse tilstrækkeligt med kapital til at opfylde fremtidige reguleringskrav ved hjælp af besparelser og prisforhøjelser.

Det fortæller administrerende direktør Michael Rasmussen ved torsdagens pressemøde, der følger i forlængelse af, at realkredit- og bankkæmpen tidligere på dagen meddelte planer om en børsnotering.

Nykredit_break

Ifølge Nykredit har selskabet befundet sig ved en skillevej mellem nedskalering eller kapitalfremskaffelse, og da valget faldt på kapitalfremskaffelse, skal selskabet hæve kernekapitalen med op mod 25 mia. kr. i de kommende år for at leve op til kommende kapitalkrav.

Michael Rasmussen anser det for værende helt urealistisk, at Nykredit kunne have nået målet om at hæve kernekapitalen (CETI) med 25 mia. kr. i de kommende år ved hjælp af besparelser og prisforhøjelser, og derfor er valget faldet på en børsnotering samt valget om at sælge selskabets tre domiciler i København.

nykredit

»Børsnoteringen bevarer vores udlånskapacitet og vores bidrag til dette samfund. Vi vil være nødt til at hæve priserne på realkreditlån, men vi ville have hævet dem markant mere, hvis ikke prisstigningerne blev fulgt af beslutningen om en børsnotering,« siger Michael Rasmussen.

kragh

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen