Berlingske Business

Nykredit taber milliarder på swaps

pix
Michael Rasmussen, adm. direktør i Nykredit, må tage store tab på renteswaps. Foto:

Det har været dyrt for realkreditkæmpen Nykredit at gøre forretninger med renteswaps. Det har kostet et større tab på flere milliarder kroner.

3,362 milliarder kroner. Så mange penge har Nykredit tabt på renteswaps. Det trækket overskuddet betydeligt ned i forhold til 2013.

Overskuddet før skat er på 666 millioner kroner mod 1,911 milliarder kroner året før.

»Vi har i 2014 arbejdet fokuseret på at optimere forretningen, og jeg kan med tilfredshed konstatere, at det viser sig i tallene. Vi har øget forretningsindtægterne markant og sænket omkostningerne tilsvarende. Samtidig glæder jeg mig over, at nedskrivningerne på udlån er faldet betragteligt. De
ting, som vi selv har indflydelse på, går med andre ord den rette vej,« siger koncernchef Michal Rasmussen i en udtalelse samme med regnskabet.

Han forstætter:

»Årets resultat er naturligvis også påvirket af eksterne forhold. Det er bl.a. det faldende renteniveau, der har givet anledning til, at vi regnskabsmæssigt
har foretaget betydelige ekstraordinære værdireguleringer på renteswaps. Det påvirker bundlinjen negativt i år, hvorfor årets resultat falder. Det ændrer imidlertid ikke ved, at 2014 var et år, hvor vi har bevæget os i den rigtige retning. Vi har sænket omkostningsprocenten markant. Vi har samtidig styrket Totalkredit- samarbejdet markant og lanceret strategien, Winning the Double, der sætter en klar retning for Nykredits virke i årene fremover.«

(opdateres)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Seneste nyt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen