Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Nykredit overrasker sig selv: Tjener endnu flere milliarder

Berlingske
Nykredits topchef Michael Rasmussen kan notere en endnu bedre pengemaskine i realkreditkæmpen i 2017 end ventet. Foto:

Realkreditkæmpen Nykredit kommer til at trække endnu flere milliarder ned på bundlinjen end ventet og hæver derfor forventningerne til hele 2017.

Nykredit har kigget dybere ned i de friskeste regnskabstal og vælger på den baggrund fredag morgen at hæve forventningerne til indtjeningen for 2017.

Mere præcist regner realkreditkæmpen med, at der i stedet for de ventede 7-8 milliarder kroner nu tikker 8,2-8,5 milliarder kroner ned på bundlinjen i kerneforretningen. Det samlede resultat for hele forretningen hæves fra niveauet 8-9 milliarder kroner til 9,5-10 milliarder kroner. Det skriver Nykredit i en meddelelse til fondsbørsen.

18BUSFinanssektorens-branch.jpg

»Med dette kvartalsregnskab fortsætter vi den fremgang, der har været kendetegnende for Nykredit de seneste år og leverer efter 3. kvartal det bedste resultat nogensinde. Resultatet sætter en streg under, at arbejdet med at gøre Nykredit mere kundeorienteret, mere effektiv og mere rentabel virker, og på den baggrund opjusterer vi forventningerne til resultatet for 2017,« siger topchef Michael Rasmussen i meddelelsen.

Rekordridt

Dermed fortsætter Nykredit koncernens rekordridt på indtjeningsfronten. Den markante fremgang - Nykredit tjente til sammenligning sidste år »blot« 5,3 milliarder kroner - skyldes ifølge selskabet selv, at der er »vækst i alle forretningsområder, omkostningerne falder, og udlånet stiger i både Nykredit Bank og Totalkredit«.

04BUSHemmelige-dokumenter-N.jpg

Samtidig er der også fremgang i indtjeningen på kapitalforvaltningsområdet, ligesom Nykredit som så mange andre selskaber i sektoren er positivt påvirkede af tilbageførte nedskrivninger.

Selskabet offentliggør dets kvartalsregnskab for årets første ni måneder den 7. november, men meddeler allerede nu, at indtægterne i perioden er steget med 15 procent til 11 milliarder kroner, mens bundlinjen mere end fordobles fra sidste års tre første kvartaler, der landede på 3,44 milliarder kroner. I år ryger der i den periode 7,56 milliarder kroner ned på bundlinjen.

15BUSPix-Nykredit2-150329.jpg

Børsnotering venter fortsat

Den enorme fremgang i indtjeningen kommer i en tid, hvor realkreditkæmpen gør sig klar til at blive børsnoteret. Det forventes at ske til foråret, hvor Berlingske Business tidligere har kunnet fortælle, at forventningen til børsværdien ligger i niveauet 75-80 milliarder kroner. Én af hovedforklaringerne på nødvendigheden af den stærkt omdiskuterede børsnotering har været, at man skulle bruge den til at kunne polstre sig i takt med, at reguleringskravene til selskabet ville blive større, og man derfor havde brug for muligheden for at polstre sig ekstra med kapital.

I takt med at Nykredit hæver og hæver indtjeningen, og de heftigere krav lader vente på sig, begynder den forklaring dog alt andet lige at miste vægt. Selskabets ejere og ledelse fastholder dog beslutningen ud fra nødvendigheden af at kunne være i stand til at hente kapital til at sikre sig i dårligere tider, så man fortsat kan låne penge ud til danske boligejere over hele landet.

08BUSRB-PLUS-Massiv-laek-om.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen