Berlingske Business

Nykredit dropper guldregn til chefer ved børsnotering

Nina Smith, formand i Foreningen Nykredit og økonomiprofessor.
Nina Smith, formand i Foreningen Nykredit og økonomiprofessor. Foto:

Nykredit vil gerne undgå samme mediestorm som Nets endte i i forbindelse med børsnotering.

Hvis Nykredit efter planerne i en nær fremtid bliver noteret på fondsbørsen i København, kommer det ikke til at regne med guld på ledelsesgangen.

Det fortæller Nina Smith, formand for Nykredits hovedaktionær, Foreningen Nykredit, og næstformand i Nykredit-koncernen, til Børsen.

- Det er ikke derfor, at vi i foreningen går ind for en børsnotering af Nykredit. Det må der ikke være nogen tvivl om.

- Derfor har det været helt klart for mig, at direktionen ikke får bonus, aktieoptioner eller incitamentsordninger, der er hængt op på børsnoteringen. Det er vi enige om i bestyrelsen, siger hun til avisen.

02BUSAnders-Dam-123741.jpg

Nina Smith vil gerne undgå at ende i samme situation som ved børsnoteringen af Nets sidste år, hvor 70 ansatte med topchef Bo Nilsson i spidsen scorede en gevinst på næsten to milliarder kroner.

- Jeg vil meget nødig have en Nets-historie eller noget, der ligner. Det kunne give mistanke om andre motiver end Nykredits bedste, siger hun til Børsen.

Anders Drejer, der er professor og ledelsesekspert ved Aalborg Universitet, mener, at det er et "usædvanligt" træk.

Nykredit hovedkontor

- Optionsprogrammer er for at sikre, at direktionen gør alt, hvad den kan, for at børsnoteringen lykkes.

- Men med de relativt store variable belønninger risikerer du også en ledelse, som træffer kortsigtede beslutninger, der kan pumpe aktieværdien op på kort sigt, men skade konkurrenceevnen på langt sigt, siger Anders Drejer til Børsen.

I februar 2016 kom repræsentantskabet i Nykredit frem til, at man skulle arbejde hen imod en børsnotering af selskabet.

13BUSBUSINESS-160618.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen