Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Nykredit-chef: Nødt til at planlægge efter utænkelige scenarier

nykredit michael rasmussen billede
Michael Rasmussen, koncernchef i Nykredit Foto:

Brexit og valget af Donald Trump som kommende præsident i USA er med til at understrege, hvorfor Nykredit skal skære markant i omkostningerne, herunder fyre ansatte og sælge hovedsædet, siger topchef Michael Rasmussen.

Først meldte briterne sig overraskende ud af EU, og i denne uge var det amerikanernes tur til at overraske ved at vælge Donald Trump til landets næste præsident.

Begge dele medfører stor usikkerhed om, hvordan verdenen vil ændre sig fremadrettet, og det smitter også af på en stor dansk finansiel virksomhed som Nykredit, der skal kunne agere på de finansielle markeder og fastholde sin position som Danmarks største udbyder af lån til danskerne.

Nykredit

Ifølge Nykredits koncerndirektør, Michael Rasmussen, betyder alle de store og overraskende udviklinger globalt set, at man som finansiel virksomhed er nødt til at tilpasse sig.

»Det er et grundvilkår i vores sektor, at man skal være så effektiv som overhovedet muligt. Og vi skal ikke bruge en krone mere, end hvad godt er. Brexit og valget af Trump viser, at verden er uforudsigelig. Og derfor er man nødt til at planlægge efter selv utænkelige scenarier. Og for at kunne gøre det, må man have en så høj grad af fleksibilitet som overhovedet muligt,« siger Michael Rasmussen.

Det har blandt andet ført til, at Nykredit år for år vil nedbringe omkostninger, herunder skære 200 stillinger i koncernen. Det risikerer at skabe utryghed og en dårlig stemning blandt medarbejderne, men i hvor høj grad det er tilfældet, vil Michael Rasmussen ikke tale om.

»Jeg er nok ikke den rette til at tale om stemning. Vi har været på en rejse i tre år på at gøre den her virksomhed mere lønsom og mere effektiv og mere kundeorienteret. Det kræver selvfølgelig, at vores medarbejdere har en høj grad af forandringsparathed, og det synes jeg, at de har. Og det vil jeg gerne kvittere for. Det er da aldrig sjovt, når kolleger skal væk. Og det er heller ikke sjovt at skulle træffe en så hård, men nødvendig beslutning om at skille sig af med vores folk. Men vi har sagt for længe siden, at vi skal være færre kolleger, og at vores omkostninger falder fem år i træk. Så det ved de godt,« siger Michael Rasmussen.

07BUSForside-Steffen-180728.jpg

En anden del af spareplanerne er at sælge og flytte væk fra de dyre hovedsædebygninger på Kalvebod Brygge i København. I foråret fortalte Michael Rasmussen første gang om salgsplanerne, og nu er der fundet en køber, der betaler 1,4 milliarder kroner for de to største bygninger.

Aftalen indebærer dog også, at Nykredit skal blive som lejere i bygningerne som minimum i fem og et halvt år.

»Det er en del af den samlede forhandling. Vi har ønsket at være her i en periode, for vi vil gerne have tid til at finde ud af, hvor vi fremover skal være henne. Vi har koncentreret os om at få solgt vores eksisterende bygninger, ligesom vi har koncentreret os om at drive vores virksomhed, og nu har vi så tid til at finde ud af, hvad vi så vil,« siger Michael Rasmussen.

Han og den øvrige ledelse er endnu ikke langt i processen med at finde Nykredits kommende hovedsæde, men Nykredit-direktøren fortæller, at der trods alt er visse forudsætninger, der gerne skal opfyldes.

»Det er vores ønske at få samlet så mange af vores kolleger som muligt under samme tag, så vi kan få den kultur, det samarbejde og de resultater, det giver. Det betyder, at vi fremover ikke skal sidde på 4-5-6 adresser, men at vi sidder på en eller maksimalt to,« siger Michael Rasmussen og fortsætter:

»Alt er sådan set åbent, men vi har meldt ud til vores medarbejdere i dag, at  vi forventer at blive i Københavnsområdet. Og så vil vi selvfølgelig sørge for, at det er et effektivt byggeri, og at det er nemt at komme til for vores medarbejdere. Længere er vi ikke i den proces.«

Nykredit hovedkontor

Nykredit-koncernen arbejder frem mod den kommende børsnotering, der er planlagt til at foregå i 2018, og her har koncernen fortsat fokus på sin såkaldte Winning-the-Double-strategi. Begrebet har den sportsglade Michael Rasmussen lånt fra fodboldens verden, hvor winning the double betyder at vinde både mesterskabet og pokalturneringen.

I Nykredits verden oversættes begrebet til, at Nykredit både skal vinde på realkreditområdet og bankområdet. Nykredits realkreditforretning består af en mindre gruppe kunder i Nykredit Realkredit, mens flest er samlet i datterselskabet Totalkredit. Det er også til Totalkredit, at en stor gruppe af landets lokale pengeinstitutter leverer realkreditkunder.

Dette realkreditmarked, hvor konkurrenterne er Danske Banks Realkredit Danmark, Nordeas Nordea Kredit og Jyske Bank-koncernen herunder BRFkredit, skal altså vindes. Og så skal Nykredit samtidig vinde på bankmarkedet, hvor Nykredit Bank konkurrerer med alle – herunder også de selvsamme lokalbanker, som er samarbejdspartnere på realkreditområdet.

Det er en delikat balancegang, men Nykredits regnskabstal for årets første ni måneder viser fremgang på begge områder, siger Michael Rasmussen.

Mens Nykredit på realkreditområdet er landets største udbyder af lån, er Nykredits markedsandel markant mindre på bankområdet. Michael Rasmussen har dog ingen konkrete planer om, hvor stor banken skal være på længere sigt.

»Jeg noterer mig med tilfredshed, at der er volumenudvikling og kundetilgang over alt i koncernen. Og hvis man ser på udviklingen i vores bankudlån, så er det ikke helt ringe. Det er en balance, at vi skal i mål med begge elementer i Winning the Double-strategien. Vi har ikke mål for, hvor stor vores bank skal være. Vi glæder os over den udvikling, vi har,« siger Michael Rasmussen.

Nykredit nedlægger 240 stillinger - 190 mister jobbet

Det lave renteniveau har på det seneste ført til, at Jyske Bank-direktør Anders Dam er begyndt at tale om, at hvis de nuværende forhold fortsætter i længere tid, kan det blive nødvendigt, at privatkunder skal betale for at have penge i banken. Det sker i praksis ved, at man får negative renter på sit indlån.

Flere af de øvrige direktører i landets store banker har efterfølgende afvist, at det kommer på tale i deres banker. Og også Michael Rasmussen så godt som udelukker, at negative indlånsrenter bliver indført for privatkunder i Nykredit Bank.

»Jeg kan ikke garantere noget som helst, men det har jeg meget, meget, meget svært ved at forestille mig. Jeg kan ikke se ind i, at vores privatkunder kommer til at have negative renter på indlån,« siger Michael Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen