Berlingske Business

Nyhedsanalyse: Opskriften på Gerdas drømmekage

Mads Sixhøj
Mads Sixhøj, finansjournalist Foto:

Danske forsikringskunder vil nok køre en omvej for at spare ti kroner på to poser kaffe, men de gider ikke bruge en times tid på at opnå besparelser i tusindkronersklassen på forsikringsdækningen.

Af hensyn til konkurrenceloven er der et års forsinkelse på den danske forsikringssektors offentliggjorte tal for markedsandele. Derfor kan vi på nuværende tidspunkt blot se, hvordan markedet fordelte sig efter tredje kvartal 2012. Men det betyder ikke det store i dette tilfælde. Nærstående lagkagediagrammer over markedsandelene viser således, at det blot er krummer, der har flyttet sig over de seneste år.

Nu vil friske kræfter imidlertid ændre på den fordeling. Forsikringsagenturet GNFF (bag initialerne gemmer sig det bedstemoragtige navn Gerda Nielsen Familie Forsikringer) vil tage en stor bid af kagen og sætte sig på 40 pct. af markedet.

09BUSgnff.jpg

Det lyder ualmindeligt ambitiøst. Særligt med øje på historikken, der vidner om store, effektive danske forsikringsselskaber og danske forsikringskunder, der nok kan køre en omvej for at spare ti kr. på to poser kaffe, men som ikke gider at bruge en times tid på at opnå besparelser i tusindkronersklassen på forsikringsdækningen.

Måske er en markedsandel på 40 pct. til GNFF en drømmekage. Mindre kan dog også gøre det, da forsikringsbranchen tjener styrtende med penge for tiden, så selv små markedsandele kan blive en god forretning.

Men når intet tilsyneladende sker på forsikringsmarkedet i Danmark, hvorfor skulle GNFFs projekt så kunne lade sig gøre?

Spørger man GNFF, er svaret en nyskabende opskrift. Forsikringer er og har længe været lavinteresse­område for danskerne, der finder forsikringer dyre, svære at forstå og besværlige at have med at gøre. GNFF vil sælge forsikringer ekstremt billigt med salgskanaler som nettet og butikskæder, men uden dyre sælgere og rådgivere. GNFF vil desuden fjerne kompleksiteten, så det bliver nemmere at forstå, hvilket produkt man køber. Pengebesparelser og nemme løsninger – det plejer danskerne at kunne forstå.

GNFF_priser_Business

En af de største opgaver for GNFF bliver at råbe danskerne op. Det kræver massiv markedsføring, men det er også en del af GNFFs plan. De fleste kan nok huske, hvordan man for nogle år tilbage ikke kunne åbne en avis, tænde sit TV eller se en bus køre forbi på gaden, uden at skuespilleren Lars Bom dukkede op og reklamerede for telefonselskabet Onfone. Selskabet scorede så mange kunder på sit enkle og billige produkt, at giganten TDC købte selskabet for over 300 mio. kr. GNFF har formentligt taget ved lære af den historie.

Byline af Linda Overgaard.

Vi mangler dog at få udpenslet, hvordan GNFF og AIG vil tjene penge på at sælge billige forsikringer uden betydelige risikovurderinger af kunderne. Selskaberne risikerer at tiltrække mange kunder, der i dag betaler mange penge for deres forsikringer, netop fordi deres nuværende selskab har vurderet risikoen for skader til at være stor. Vil disse blive lønsomme kunder for GNFF?

Under alle omstændigheder ligger der en stor opgave foran GNFF, men der er også åbenlyse muligheder. Så nok er Gerda Nielsen Familie Forsikringer et atypisk og lidt morsomt navn, men spørgsmålet er, om de etablerede forsikringsselskaber ikke bør tage den nye konkurrent seriøst.

pix-GNFF

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen