Berlingske Business

Nye forsikringsselskaber vil ruske op i branchen - på kort sigt

Til BT: X- faktor biluheld
Autoskade Foto:

Nye internetbaserede forsikringsselskaber er dukket op med billige forsikringer til danskerne. Men det bliver hårdt at bide sig fast på blandt de etablerede selskaber, fremgår det af ny analyse.

Inden for den seneste måned er to nye internetbaserede forsikringsselskaber, Next og GNFF (Gerda Nielsen Familie Forsikringer), dukket op med gode tilbud til de danske forsikringskunder.

Det vil i de næste kvartaler medføre øget konkurrence på det danske forsikringsmarked. Men det bliver dyrt og en svær kamp for de nye spillere, vurderer Sydbank i en ny analyse af den seneste udvikling på forsikringsmarkedet.

GNFF_priser_Business


På trods af de nye spilleres tilbud om billigere forsikring, så kan det ifølge Sydbank blive opad bakke at få fodfæste på markedet. Banken fremhæver en række forhold, der giver de eksisterende selskaber medvind. Dels er de danske og nordiske forsikringsselskaber blandt de mest omkostningseffektive i Europa. De har i forvejen stordriftsfordele og det nødvendige markedskendskab og datagrundlag til risikovurdering.

Mads Sixhøj


Og så er danskerne generelt meget konservative.

»Vi tvivler på, at danskerne i stor stil vil være komfortable med at købe forsikringer hos »ukendte« selskaber over internettet,« skriver Sydbank i sin analyse.

pix-GNFF


Sydbank mener dog alligevel, at der er god grund til at holde et skarpt øje med udviklingen.

»Det er ekstremt let bare at underbyde de etablerede selskaber, da den indtjeningsmæssige konsekvens af dårlig risikovurdering først viser sig efter nogle år,« skriver Sydbank, som også påpeger, at der går tid, før kunderne kan vurdere de nye selskaber, hvilket som regel først falder sammen med, at der er sket skader.

Sydbank vurderer i øvrigt, at korrekt risikovurdering og prissætning er vigtigere for lønsomheden i et forsikringsselskab end brugen af internettet som salgsplatform.

09BUSgnff.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen