Berlingske Business

Ny topchef i opgør med forgængerens prestigeprojekt

pix-Michael Rasmussen
Nykredit sikrede sig for to måneder siden Nordeas Michael Rasmussen som ny direktør efter Peter Engberg. Nu gør den nye topchef op med tidligere strategi. Foto:

Efter 16 måneders eksistens skyder Nykredits nye topchef, Michael Rasmussen, nu tolagsbelåning ned på de lange fastforrentede lån.

Nykredits nye topchef, Michael Rasmussen, sætter efter to måneder i chefstolen sit eget præg på Nykredits fremtid.

I et direkte opgør med et af hovedelementerne i forgængerens helt store prestigeprojekt kritiserer han sin forgænger for at være gået for langt. Det skriver Dagbladet Børsen. 


michael rasmussen


Under overskriften »Fremtidssikring af dansk realkredit« gennemførte den tidligere topchef, Peter Engberg, den såkaldte tolagsbelåning, der deler en kundes boliglån over i to. Hidtil havde et realkreditlån altid været én samlet størrelse, men Engberg gjorde op med det princip, fordi tolagsmodellen i hans øjne var sikrere.

Nu ruller Michael Rasmussen den beslutning tilbage. Han fastholder tolagsbelåning på dele af låneporteføljen, men dropper modellen på lange fastforrentede lån.

»Her i huset indførte man også tolagsbelåning på de 30-årige fastforrentede, og det er der, jeg har været inde at sige, at der gik man – set med vores viden i dag – lige langt nok,« siger Michael Rasmussen til Børsen.


michael rasmussen




Nykredit indførte tolagsbelåning i juli 2012 med den begrundelse, at det skulle imødegå de internationale udfordringer, som Nykredit stod overfor, og realkreditkæmpens topchef Michael Rasmussen siger, at han nu ændrer det med et ønske om at styrke det 30-årige fastforrentede lån. Ifølge en boligekspert, som Børsen har talt med, er det snarere et spørgsmål om, at tolagsbelåningen har udspillet sin rolle.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen