Berlingske Business

Ny Swipp-app ubrugelig for hver fjerde forbruger

18BUSSwipp-Modelfoto.jpg
Swipp lancerer en ny betalingsapp i nærmeste fremtid. Arkivfoto: Claus Bech

Når bankerne bag Swipp lancerer deres længe ventede fælles app, er den i første omgang ubrugelig for hver fjerde forbruger. Alligevel bakker detailhandlen op om det omstridte system.

Det skulle have været satsningen, som endelig ville gøre dem til danskernes foretrukne løsning for mobilbetaling. Men sådan bliver det formodentlig ikke i første omgang. Når de 81 banker bag Swipp frigiver den første udgave af deres fælles betalingsapplikation, vil den nemlig med stor sandsynlighed være ubrugelig for de cirka 25 procent af forbrugerne, der er kunder i Danske Bank.

Det fortæller Thorkil Braagaard, der som udviklingschef i foreningen Lokale Pengeinstitutter følger processen tæt.

mobilePay

»Den nødvendige teknologi til også at integrere kunder fra Danske Bank kommer formentlig ikke med i appen i første omgang. Men det er en af vores højeste prioriteter, at alle bankkunder i Danmark skal kunne benytte sig af Swipp,« siger han.

Men når det kun er tre ud af fire forbrugere i Danmark, som i begyndelsen kan sende penge til hinanden via Swipp, kan de ikke konkurrere med MobilePay. Sådan lyder dommen fra Henning N. Jensen, der ejer konsulentfirmaet PlusCON.

»Hvis de kommer med en applikation, som ikke kan integrere Danske Banks kunder, så mangler de en betydelig del af markedet. Man kan ikke komme med et dårligere produkt end det, der er markedsleder i dag, og tro, at man har nogen chance,« siger han.

I første omgang handler det dog for Swipp om at få samlet alle de forskellige mobilbanker i den fælles app, som bankernes i alt 3,3 millioner kunder ifølge Thorkil Braagaard »sukker« efter. Først når den opgave er løst, lancerer Swipp en løsning, hvor Danske Banks kunder også kan bruge applikationen.

Swipp bagud fra start

Og Swipp har lang vej endnu, hvis de skal få held med planen om at blive danskernes foretrukne betalingsløsning på mobilen. Allerede fra begyndelsen har Danske Bank nemlig givet dem baghjul.

En af udfordringerne ved Swipp er, at når de skal udvikle noget nyt, ligger mange forskellige bankers IT-systemer bagved. Det betyder, at udviklingshastigheden og innovationskraften hos Swipp har været meget langsom i forhold til hos MobilePay.

Jan Damsgaard, professor, CBS
DEL CITAT

Tilbage i 2013 arbejdede alle de store banker sammen om at udvikle en fælles mobilbetalingsløsning, indtil Danske Bank under et møde i Finansrådet meddelte, at de ville træde ud af samarbejdet for at udvikle deres eget system. I maj 2013 lancerede de MobilePay, og udviklingen skete i et tempo, hvor de resterende banker ikke kunne følge med.

Således kunne alle danskere bruge MobilePay i én samlet applikation fra begyndelsen, mens Swipp altså endnu ikke har lanceret deres længe ventede fælles applikation. Og grunden til, at den har været så længe undervejs, er ifølge professor på CBS Jan Damsgaard, at processen bliver sløvet af, at så mange forskellige banker sammen skal finde frem til én fælles løsning.

MobilePay

»En af udfordringerne ved Swipp er, at når de skal udvikle noget nyt, ligger mange forskellige bankers IT-systemer bagved. Det betyder, at udviklingshastigheden og innovationskraften hos Swipp har været meget langsom i forhold til hos MobilePay. Swipp har meget, de skal have indhentet, inden man kan tale om de to som ligeværdige løsninger,« forklarer han.

Med lanceringen af den nye app håber Swipp dog, at de kan komme et skridt nærmere MobilePay, men udviklingen af applikationen er gået langsomt. Også langsommere end Swipp-bagmændene havde håbet.

»Udviklingseksperter hænger ikke på træerne, og det tager lang tid at udvikle den slags, selv om jeg godt kunne have ønsket, at det var gået lidt stærkere med at få appen sat i søen. Men tingene skal også fungere,« siger Thorkil Braagaard.

Og når Swipps fælles betalingsløsning ligger klar, bliver det altså et produkt, som hver fjerde ikke kan bruge. Kampen om at udfordre MobilePays dominans hos privatforbrugerne synes altså nærmest tabt på forhånd.

22BUSDanske-Bank-og-Dansk-S.jpg

Kontaktløse kort ny konkurrent

Til gengæld ligger Swipps måske stærkeste våben ikke hos privatforbrugerne, men derimod i detailhandlen. Hvor MobilePay kører sine betalinger via forbrugernes kreditkort, kører Swipps betalinger direkte fra konto til konto. Det betyder, at Swipp ikke betaler penge til Nets for hver eneste overførsel, og denne løsning er derfor billigere for butikkerne.

Men Henning N. Jensen spår alligevel ikke Swipp den store succes i detailhandlen, fordi han mener, at de nye kontaktløse Dankort kommer til at dominere som betalingsform i butikkerne.

»Forbrugeren får den samme lette betalingsform på sit Dankort, som de har på deres mobiltelefon. Og med 5,3 millioner udstedte Dankort er potentialet så stort, at både Swipp og MobilePay simpelthen vil blive kørt over i butikkerne,« siger han.

Hos Dansk Detail tror direktør Jens Birkeholm dog ikke på, at det kontaktløse Dankort kommer til at erstatte mobilbetaling i detailhandlen. Han tror derimod, at det bliver et stort skridt mod et kontantløst samfund, hvor mobil- og dankortbetalinger kommer til at komplementere hinanden.

»Tiden, hvor man kun tog imod betalingskort og kontanter i detailhandlen, er forbi. Forbrugerne vil gerne betale på en masse andre måder, og det er MobilePay og Swipp gode eksempler på,« siger han.

Mandag

Han bakkes op af Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv. Han ser frem til at byde Swipp-bankernes fælles applikation velkommen i detailhandlen, netop fordi Swipps konto-til-konto-løsning er billigere for butikkerne.

»Vi ser det som en sund konkurrence, at flere aktører byder løsninger til, og vi så gerne, at endnu flere kom med andre betalingsløsninger, så vi kan bringe omkostningerne på mobilbetaling ned. Og jeg tror ikke, at slaget er tabt for Swipp. Hvis de kommer med nogle gode og brugervenlige løsninger kombineret med deres attraktive pris, kan det bestemt ændre det store forspring, som MobilePay har i øjeblikket,« siger han.

Swipp har endnu ikke offentliggjort, hvornår bankernes nye fælles app bliver tilgængelig for danskerne, men flere kilder hos Swipp oplyser, at det sker i »allernærmeste fremtid«.

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen