Berlingske Business

Ny spiller går ind i pensionsrådgivning

pwc
Foto:

Verdens største revisions- og konsulenthus åbner en ny forretning med pensionsrådgivning i Danmark.

Der er kommet en ny mulighed for at få rådgivning om pension på markedet. Det er verdens største konsulenthus inden for revision og skat, PwC, som i dag åbner det nye forretningsområde med den mangeårige pensionsrådgiver Kim Sejer i spidsen.

Han har senest i firmaet Sejer & Svendsen udfordret de store pensionsmæglere Aon og Willis med et koncept, der adskiller rådgivning og servicering af pensionsordninger.

»Der er relativt få på markedet, der gør det på den måde,« siger Kim Sejer, som nu er partner i PwC og i gang med at opbygge den nye afdeling.

Adskillelsen af rådgivning og den efterfølgende løbende servicering af en pensionsordning forhindrer problemer med at være helt uafhængig i rådgivning og udbudsrunde for de virksomheder, der købere pensionsordninger til deres medarbejdere.

»Jeg tror på, at man varetager virksomhedens interesser bedst ved at rådgive på virksomhedsaftalen og på serviceaftalen. Der kan godt være, at man ender med at bruge en mæglervirksomhed på sevicedelen, men jeg vil gerne adskille rådgivning og servicering,« siger Kim Sejer.

Han medbringer selv ni større kunder fra tiden i Sejer & Svendsen, som blandt andre tæller Coloplast og Landbrug og Fødevarer. Men han er ikke i tvivl om, at det 1.700 mand store konsulenthus PwC hurtigt vil medføre flere kunder til pensionsforretningen, fordi rådgivning om pension ifølge PwC ligger naturligt i forlængelse af de øvrige ydelser på revisions- og skatteområdet.

»Vi vil gerne kunne tilbyde vores kunder en benchmark (vurdering i forhold til markedet, red.) af deres pensionsaftale til medarbejderne, og da udgifterne til pension udgør en væsentlig post i mange virksomheder, finder vi det naturligt at kunne rådgive vores kunder om, hvor de får mest værdi for pengene, også når det gælder pensionsordninger,« siger Brian Christiansen, partner i PwC.

Anbefalingen fra den nye rådgiver på markedet vil være et eftersyn af pensionsordningen hver tredje eller fjerde år, fordi udviklingen på området går stærkt.

»Vi vil gerne skærpe virksomhedernes interesse for løbende at sikre medarbejderne den bedste pensionsordning og rådgivning. Vi har forståelse for, at der bliver løbet stærkt i øjeblikket i de danske virksomheder, og tilbyder derfor at hjælpe med at optimere pensionsaftalen til glæde for både medarbejderen og virksomheden,« fortæller partner Kim Sejer.

Produktet er konkret en abonnementsaftale, som giver en løbende gennemgang af pensionsaftalen samt råd til, hvad der ifølge PwC er god rådgivning af medarbejderne.

»Vi ønsker i virkeligheden at bringe kunden og pensionsselskabet tæt på hinanden. Og hvis der undervejs skulle opstå problemer, går vi ind og sikrer, at kunden får sin ret,« forklarer Kim Sejer.

Han vurerer, at en udbudsrunde eller gennemgang ofte kan udløse 10 procent bedre økonomiske vilkår for medarbejderne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen