Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Ny Jyske Bank-kunde står frem i sag om rådden investering

16BUSabengoa-172017.jpg
Den spanske energivirksomhed Abengoa var ifølge kunderne allerede i økonomiske vanskeligheder, da Jyske Bank anbefalede dem at investere i den. Arkivfoto: Marcelo del Pozo/Reuters

En kunde i Jyske Bank hævder, at banken har kompenseret ham for en dårlig investering i det spanske selskab Abengoa. Advokat hører fortsat fra vrede kunder i sagen.

Presset vokser nu på Jyske Bank i sagen om bankens salg og anbefaling af en investering i det nødlidende spanske selskab Abengoa.

Berlingske har allerede beskrevet to sager med utilfredse kunder, der har klaget over Jyske Bank i forbindelse med investeringer i Abengoa. Nu melder endnu en utilfreds kunde sig i koret og hævder, at Jyske Bank har erkendt fejl i forløbet.

57-årige Per Jensen fra Vejle investerede i juni sidste år 100.000 euro i Abengoa efter anbefaling fra en investeringsrådgiver i Jyske Banks afdeling i Horsens:

»Jeg er dum nok og har stor tillid til deres rådgivning og hopper i med begge ben,« siger Per Jensen.

Abengoa var i dyb krise og forsøgte på daværende tidspunkt at samle penge ind til en restrukturering af selskabet, der var blevet kaldt Spaniens flagskib inden for ved­varende energi. Oprindelig ville Per Jensen dog slet ikke investere i det spanske selskab.

09BUSABENGOA-RESTRUCTURING-.jpg

»Jeg har selv den idé, at jeg vil købe virksomhedsobligationer, og jeg nævner Vestas og Mærsk, som jeg opfatter som sikre papirer uden så høj risiko. Men min investeringsrådgiver har en bedre idé og peger på, at de to selskaber kun giver omkring to procent i rente. Han fremlægger papirer fra et spansk selskab ved navn Abengoa, som giver over otte procent i rente, og som Jyske Bank har en stærk købsanbefaling på,« fortæller han om investeringen, som blev foretaget 24. juni sidste år: Per Jensen har efter alt at dømme tabt hele sin investering i selskabet og er vred på Jyske Bank.

Abengoa i økonomiske vanskeligheder

»Hvad jeg ikke ved, men som jeg mener, at banken burde vide, er, at Abengoa allerede i efteråret 2014 var i økonomiske vanskeligheder. Det oplyser min rådgiver intet om, og da kursen begynder at falde i efteråret 2015, kontakter jeg banken. Da får jeg oplyst, at nogle af investorerne ikke længere har tillid til ledelsen, men at banken mener, kursen vil rette sig op,« siger Per Jensen.

Han anerkender dog, at han selv har et ansvar for investeringen:

»Jeg er klar over, at der er en risiko ved at investere, men jeg synes blot, at jeg blev lokket til at købe en rådden investering, som de ikke burde have anbefalet. Jeg har da et eget ansvar, og jeg har selv trykket på knappen, men det har jeg gjort under de forudsætninger, som jeg er blevet præsenteret for, og som ikke holdt,« siger Per Jensen, der mener, at Jyske Bank delvist har erkendt sit medansvar for den dårlige investering:

»Jeg har naturligvis haft et møde med banken, men de vasker bare hænder og ryster på hovedet. Jeg har dog fået et lille plaster på såret i form af en beskeden kompensation med en lidt højere rente og ingen handelsomkostninger. Det må vel også være, fordi de indirekte erkender, at de har lavet en fejl. Det har da ikke gjort min tilknytning til Jyske Bank større. Men om jeg skifter bank, ved jeg ikke. Min tillid til bankerne er væk i forvejen,« siger han.

Jyske Bank bedst i rating og Danske Bank nummer to

Hos Jyske Bank ønsker advokat Michael Friis ikke at kommentere den konkrete sag:

»Men jeg vil gerne gøre opmærksom på, at en investering i Abengoa har været en risikofyldt investering – det har vores analyser gjort opmærksom på, og det har vores investeringsrådgivere gjort vores kunder opmærksomme på,« påpeger Michael Friis.

Han ønsker derfor heller ikke at bekræfte, at Per Jensen rent faktisk er blevet kompenseret på grund af investeringen i Abengoa:

»Men som generel bemærkning kan jeg tilføje, at vi behandler klager fra investeringskunder seriøst og individuelt. Når vi modtager en kundeklage, ser vi således på, om vi har begået fejl i den konkrete sag – og i givet fald om en fejl kan berettige kunden til en kompensation eller en erstatning, eller om vi på anden vis kan imødekomme kunden,« skriver Michael Friis i en e-mail.

03BUSPix-Abengoa-bred-14410.jpg

Flere henvendelser fra vrede kunder

Advokat Karoly Nemeth har, siden Berlingske for første gang omtalte sagen for fjorten dage siden, fået adskillige henvendelser fra Jyske Bank-kunder, som er utilfredse med bankens rådgivning om at købe Abengoa-aktier:

»Så sent som i aftes fik jeg en ny henvendelse fra en af bankens kunder, som blev rådet til at købeAbengoa aktier i juli sidste år. Det er jo utroligt, at banken anbefalede sine kunder at investere i den spanske virksomhed, når de vidste, at den var ved at gå på røven,« siger han.

Karoly Nemeth giver ikke noget for, at Jyske Bank ifølge Per Jensen har givet ham et plaster på såret i form af en kompensation:

»Det imponerer mig ikke. Jeg har opfordret banken til at lade handlen med Abengoa-aktier med min klient gå tilbage. Alt andet er noget lapperi,« siger han.

Karoly Nemeth klagede i begyndelsen af juni til Finanstilsynet over sagen på vegne af en klient og vil nu sende et opdateret brev til Finanstilsynet på baggrund af de nye henvendelser fra vrede kunder.

billede lars petersson 1

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen