Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Nu følger bankerne ankenævnets afgørelser

Bankerne har strammet sig gevaldigt an, når det kommer til at følge Pengeinstitutankenævnets afgørelser i sager, hvor privatkunder har klaget.

Det er nye boller på suppen. Gennem de seneste fem år har der nemlig været en lang række sager, hvor bankerne ikke har fulgt pengeinstitutankenævnets anvisninger – hvilket de ikke er forpligtede til. Alene i 2010 og 2011 var der sammenlagt 74 af den slags sager.

11BUSPix-Lars-Petersson.jpg

Men nu er det altså for alvor lykkedes at vende udviklingen, der på et tidspunkt udløste vrede tilkendegivelser internt i banksektoren mod de banker, som ikke fulgte rådets afgørelser, når de gik imod egne interesser.

I 2014 blev alle 281 afgørelser fulgt. Og ud af de 97 hidtidige afgørelser i 2015 er der heller ingen med anmærkningen »IF« (ikke fulgt), fremgår det af ankenævnets hjemmeside.

»Vi skal tilbage til f.eks. Jyske Banks sager om hedgefondene, før det fyldte noget. I den type sager skal banken meddele, at de ikke ønsker at imødekomme afgørelsen inden for 30 dage. Så kan klager rejse sag ved domstolene. Gør banken ingenting inden for de 30 dage – og det sker i 99 pct. af tilfældene, så er der tale om stiltiende accept. Lever banken så ikke op til afgørelsen, kan klageren møde op i fogedretten med afgørelsen og bruge det som tvangsfuldbyrdelse,« siger Ulla Wulf Kjær, adm. direktør Pengeinstitutankenævnet.

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk kalder det problematisk, at det er op til bankerne selv, hvorvidt de vil følge en afgørelse.

Finanstilsynet.

»Selvfølgelig kan der være sager, der er så principielle, at pengeinstituttet vurderer, at man hellere vil gå rettens vej end at følge afgørelsen.«

Han er derfor tilfreds med, at stort set alle i dag vælger at rette ind efter ankenævnets afgørelser.

»Bankerne er jo også interesserede i, at der ikke er brodne kar, og at det opfattes som en god og ordentlig branche,« siger seniorøkonomen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen