Berlingske Business

Nu bliver Nykredit til en krigsmaskine

Pix-nykreditbygning
Oprydningen er ikke slut endnu for Nykredit-topchef Michael Rasmussen, som har udtænkt en strategi for at vinde over større og stærkere konkurrenter. For danskere med ondt i bidragssatserne er det godt nyt Foto:

Oprydningen er ikke slut endnu for Nykredit-topchef Michael Rasmussen, som har udtænkt en strategi for at vinde over større og stærkere konkurrenter. For danskere med ondt i bidragssatserne er det godt nyt

Det er en krigsmaskine, som tager form i Nykredits hovedsæde på Kalvebod Brygge. En krigsmaskine, som er specielt indrettet til at slås mod større og stærkere finans-giganter som Danske Bank og Nordea, mens Jyske Banks nylige fusion med BRFKredit udgør en mindre, men aggressiv trussel mod Nykredits bugnende markedsandel med næsten halvdelen af danskernes realkreditlån.

06BUSNykredit.jpg
vinde slaget om boligejerne

I hjørnekontoret har Nykredit-topchef Michael Rasmussen både grublet, analyseret og holdt lange møder. For det var en særdeles vanskelig strategisk opgave, han overtog fra sin kronisk uheldige, men populære forgænger Peter Engberg, som gik af, da han ikke orkede at gentænke den vanskelige nye strategi for Nykredit. Nemmere blev det ikke for Michael Rasmussen, da hans største og vigtigste samarbejdspartner Jyske Bank skred for at gifte sig med realkreditkonkurrenten BRFKredit.

Men Michael Rasmussen baksede videre - og nu er hans strategiske vidunderbarn ved at være født. Han vil slås på to fronter. Den ene er et udbygget samarbejde med de lokalbanker, som sælger Nykredit-lån under Totalkredit-brandet. Dermed er det slut med de gentagne angreb på lokalbankdirektørernes kunder, som Nykredit var berygtet for. I stedet har bank-bykongerne fået alt ligesom de vil have det fra Michael Rasmussen, som til gengæld har erklæret krig mod storbankerne i byerne,

06BUSMichaelrasmussen.jpg

Til brug i bykrigen barsler Michael Rasmussen med et fuldt færdigt BoligBank-koncept, som helst skal overgå selv den teknologiske frontløber Danske Bank i sine tekniske løsninger på både mobilbank, Ipad og i netbanken. Samtidig er det et erklæret mål for Nykredit, at man via lave omkostninger vil være billigst på realkreditlån i Danmark, hvad der er godt nyt for konkurrencen, selvom garantien lyder lidt hul, fordi Nykredit selv for nylig har hævet de i forvejen stadig mere udskældte bidragssatser.

Begrundelsen er nu igen, at Nykredit har brug for at polstre sin pengetank fra de nuværende 60 mia. til 70-80 mia. kr. Dermed fuldendes den slingekurs, som realkreditselskabet har haft på dette område i de sidste mange år. Først meldte Peter Engberg ud, at det var nødvendigt med prisstigninger for at polstre sig. Så var det pludselig ikke nødvendigt alligevel, og nu er det sørme nødvendigt igen. Denne gang handler det bl.a. om, at Nykredit vil have penge nok til at låne ud i stor stil, hvis opsvinget endelig kommer og danskerne igen bruger løs af friværdierne til biler, rejser, forbrug og ferieboliger i fremmede lande.

pix

Men det er et kildent emne, når Nykredit jager mer-indtjening. For Michael Rasmussen risikerer at sætte sin potentielt vigtigste konkurrencefordel over styr - at han i modsætning til sine større bankkonkurrenter har en anden ejerform, der bygger på blødere kundeværdier end de afkastfokuserede banker, der må og skal fodre aktionærerne. Der må Nykredit ikke blive for blå.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen