Berlingske Business

Norsk storbank ramt af oliekrisen i andet kvartal

DNB-RESULTS/
På helårsbasis må DNB nu erkende, at der ventes større nedskrivninger end tidligere i år. Foto:

Norges største bank, DNB, døjer med stigende nedskrivninger på udlån, især fra oliesektoren, og det betyder lavere overskud i andet kvartal.

Indtægterne for den norske storbank steg ellers til 12,8 mia. norske kr. i andet kvartal fra 12,2 mia. norske kr. i samme kvartal af 2015, og drifts- og omkostningsudgifterne blev reduceret en anelse, så det driftsmæssige resultat var i bedring.

Men nedskrivningerne på udlån steg til 2,3 mia. norske kr. fra 0,7 mia. norske kr. for et år siden.

- Der var en stigning i både individuelle nedskrivninger og kollektive nedskrivninger, hvilket afspejler værre økonomiske betingelser i olierelaterede industrier, skriver DNB i sit regnskab.

DNB

Det betød, at resultatet før skat faldt til 5,3 mia. norske kr. fra 6,2 mia. norske kr. i andet kvartal af 2015. Til sammenligning var der blandt analytikerne forudset en stigning på 6,6 mia. norske kr. ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for nyhedsbureauet TDN Finans.

På helårsbasis må DNB nu også erkende, at der ventes større nedskrivninger end tidligere i år. Nu ses det tal lande på et højere niveau end de hidtil udmeldte "under 6 mia. norske kr." Til gengæld ventes de samlede nedskrivninger for 2016, 2017 og 2018 stadig under 18 mia. norske kr., skriver banken.

EURO ZONE/BANK-TESTS

- DNB arbejder fortsat tæt med kunder, der er ramt af olieprisens kollaps. Et antal af disse selskaber arbejder under udfordrende markedsforhold, men DNB oplever ikke nogen væsentlige afledte effekter i den norske økonomi, lyder det fra banken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen