Berlingske Business

Norsk Nordea sagsøger fransk mediegigant

Norsk Nordea sagsøger fransk mediegigant - 1
Foto:

Fem Nordea-fonde sagsøger den franske mediegigant Vivendi Universal for at få erstatning for tabte penge. Det skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

I 2002 fik Nordea et kæmpe tab, da det kom frem, at den tidligere koncernchef Jean-Marie Messier og tidligere finansdirektør Guillaume Hannezo i Vivendi havde vildledt markedet med fejlagtig regnskabsinformation.

Derfor prøver Nordea-fondene nu at vinde pengene igen.

"Vi forsøger gennem dette søgsmål at få erstattet de tabte penge," siger informationschef Thomas Sevang fra Nordea i Norge.

Han vil ikke sætte et beløb på, hvor meget banken har tabt til mediegiganten.

"Det endelige tab er ikke defineret, og det vil være forkert at kommentere specifikke beløb," siger Thomas Sevang.

Ingen effekt for kunderne
Tabene vil ikke få nogen effekt på bankens kunder, da tabene allerede er taget ud, påpeger han.

"Vi sagsøger for at tage et ansvar i forhold til vores kunders penge. Men sagen går langt tilbage, og det er ikke knyttet til nogen nutidige tab," siger informationschefen. Nordea er ikke den eneste bank, som har tabt penge på Vivendi.

Ifølge Dagens Næringsliv har Norges Bank også anlagt sag mod den franske mediekoncern efter at have tabt over en milliard kroner.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen