Berlingske Business

Nordjyske Bank fortsat presset af landbruget

njrdjyskban
Nordjyske Bank. Foto:

Nordjyske Bank var i årets første tre måneder presset på indtjeningen såvel som på udlån og nedskrivninger i landbruget.

Til gengæld nyder banken nu godt af synergier fra fusionen med Nørresundby Bank, lyder det i regnskabet.

Kvartalets resultater, der er opgjort proforma og derfor forbundet med en vis sammenlignelig usikkerhed, bød på tilbagegang over hele linjen. Bankens nettorenteindtægterne faldt i kvartalet til 121 mio. kr. fra 136 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

anders dam

Samtidig lød de samlede nedskrivninger på udlån på 43 mio. kr. mod 21 mio. kr. i første kvartal sidste år.

»Nedskrivningerne kan hovedsageligt tilskrives mælkeproducenter og svineavlere, der er hårdt presset af lave afregningspriser. Niveauet for nedskrivninger er påvirket af årlige afskrivninger på sikkerheder i landbrugsaktiver i første kvartal«, skriver banken i regnskabet.

Det førte til et proformaresultat før skat på 41 mio. kr. i perioden mod 92 mio. kr. i samme kvartal året før.

Nordjyske Bank noterer, at fusionssynergier i stigende grad realiseres på både indtægts- og udgiftssiden, hvilket ligger til grund for, at forventningerne til årets samlede resultat fastholdes.

Nordjyske Bank

Nordjyske Bank venter for hele 2016 fortsat en basisindtjening i intervallet 300-350 mio. kr. Banken venter endvidere stadig nedskrivninger på udlån i niveauet 145 mio. kr., men det er en vurdering, som Nordjyske Bank er blevet mindre sikker på.

»Nedskrivningerne er forbundet med stigende usikkerhed relateret til landbrugets udfordringer«, hedder det i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen