Berlingske Business

Nordiske storbanker ser på fælles betalingsnet

Nethandel Betalingskort
Foto:

I fremtiden kan du måske bruge MobilePay i Finland. Syv nordiske pengeinstitutter overvejer i øjeblikket at etablere en fælles infrastruktur til betalinger, oplyser Danske Bank.

Banker på tværs af Danmark, Norge, Finland og Sverige overvejer at skabe en fælles infrastruktur for betalinger. Samarbejdet er stadig i sin begyndelse, men ambitionerne er ikke små.

»Det har været nogle måneder, hvor vi har haft en arbejdsgruppe på tværs af de forskellige banker, der har kigget på, hvad der kunne være en vision omkring betalinger, som vi kunne dele på tværs af Norden,« siger Danske Banks chef for Personal Banking Jesper Nielsen.

“Det er ikke nogen stor innovation”

Samarbejdet, der omfatter Danske Bank, Nordea, DNB, Handelsbanken, OP Financial Group, SEB og Swedbank, skal gøre det nemmere og hurtigere at overføre penge mellem de nordiske lande. Det er uanset, om det er almindelige transaktioner, digitalt eller kort, og vil kunne foregå med forskellige valutaer. Systemet forventes at have taget form inden årsskiftet.

»Vi har ikke den færdige plan, men det er klart, at en del af det her er at komme ud med noget innovation på toppen,« siger Jesper Nielsen.

For Lars Krull, seniorrådgiver på Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet, virker projektet som en god ide, men han ser det mere som en konkurrenceoptimering i forlængelse af forholdene på betalingsmarkedet.

»Man går i mere skarp konkurrence med Nets og alle andre betalingsoperatører,« siger seniorrådgiveren:

»Det er jo ikke nogen stor innovation. Uden at det skal opfattes negativt, så optimerer og tilpasser de (Danske Bank, red.)  jo bare deres forretning og udnytter de muligheder, som der er,« siger seniorrådgiveren og henviser blandt andet til salget af Nets til kapitalfonden Hellman & Friedman tidligere på året.

Jesper Nielsen afviser dog, at det er forsøg på påvirke systemudbyderen.

»Det her er noget større end at drille Nets. Det her er et spørgsmål om, at vi jo alle sammen gerne vil konkurrere på betalingsmarkedet.«

08BUS20161115-145630-2-0932.jpg

Fire lande, syv banker og et jernbanenet

»Det som vi lidt populært gør er, at vi får jernbaneskinnerne til at matche, så togene kan kører på tværs af de nordiske lande,« siger Jesper Nielsen.

Den præcise udformning af den nye infrastruktur er ikke fastlagt, men Danske Bank håber at skabe en åben dialog som følge af fredagens pressemeddelse. I mellemtiden befinder gruppen sig i en periode, hvor hovedmålet er at få fat på interessenter i processen - eksempelvis de nordiske nationalbanker, politikere og ikke mindst potentielle leverandører.

Samtidig skal den nye betalingsinfrastruktur være parat til fremtiden. I EU har man allerede eksisterende regulering på området, og det er en af grundene til, at det nye system skal favne bredere.

Jesper Nielsen lægger vægt på, at standardiseringen skal give et afsæt til at koble sig på resten af Europa, hvis der opstår lignende ordninger. Pointen er ikke at skabe et nordisk enklave - derimod at have en potentiel mulighed for at hægte sig på et andet tog. Chefen for Personal Banking ser et potentiale i en fælles betalingsinfrastruktur.

»Hvis vi bliver enige om det mere generelt - så kommer det til at skubbe lidt til det økosystem, der er omkring betalinger. Og hvordan det spiller sig ud, det ved jeg ikke - men vi har ikke sat nogle begrænsninger på.«

NETs topchef Bo Nilsson casher ind

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen