Berlingske Business

Nordiske storbanker går sammen om at forebygge hvidvask

bank
Danske Bank på Kongens Nytorv. Foto:

Danske Bank og Nordea går sammen om at bekæmpe økonomisk kriminalitet i »kend din kunde«-initiativ.

Fem nordiske storbanker - herunder Nordea og Danske Bank - vil danne nyt selskab, der skal etablere en "kend din kunde"-struktur, som skal forebygge hvidvask.

Det oplyser bankerne i en pressemeddelelse.

Ved at gå sammen kan bankerne samle kræfterne og spare tid og penge.

»Bankerne har til hensigt at oprette et joint venture, Nordic KYC Utility, hvis eneste forretningsmæssige formål er at udvikle en effektiv, sikker og omkostningseffektiv fælles nordisk infrastruktur på "kend din kunde"-området.«

»De stiftende banker vil sammen eje og drive det, men det er tanken, at joint venture-aftalen også skal tilbyde sine ydelser til tredjepart,« lyder det.

Danske Bank og Nordea har begge har fået massiv kritik i flere omgange for ikke at forhindre hvidvask.

I en stribe historier skrevet af Berlingske Business i 2017 og i år er det kommet det frem, at Danske Banks estiske afdeling er blevet brugt til ulovlige transaktioner og hvidvaskning for milliarder.

Bankens ledelse har erkendt, at den reagerede for sent på flere advarsler om situationen.

På samme vis afslørede lækkede papirer fra et advokatkontor i Panama - de såkaldte Panama Papers - i 2016, at Nordeas kunder havde fået hjælp til at skjule penge i skattely.

Sagen rullede videre i 2017, hvor Nordea blandt andet fik kritik af Finanstilsynet for ikke at gøre nok for at forhindre hvidvask af penge.

Både Nordea og Danske Bank har tidligere måtte betale tocifrede millionbøder for brud på hvidvaskregler.

Ud over Danske Bank og Nordea er DNB Bank, Svenska Handelsbanken og Skandinaviska Enskilda Banken med i samarbejdet. Det er betinget af EU-Kommissionens godkendelse.

»Bankerne har de senere år rettet en stor del af indsatsen for at bekæmpe økonomisk kriminalitet mod at sikre overholdelse af kravene til behandling af kundeoplysninger,« lyder det i pressemeddelelsen.

»Den enkelte bankkunde oplever imidlertid, at processen med oplysningskravene tager lang tid, og ofte at de kontaktes af flere banker med forskellige procedurer. Ineffektive "kend din kunde"-processer påvirker også bankerne negativt,« lyder det.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen