Berlingske Business

Nordeas topchef vil gøre banken til duksedreng

Billede
Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, lover bod og bedring efter intern undersøgelse. Free/Nordea

Beskyldninger om skatteunddragelse og penge i skattely sender Nordeas administrerende direktør i bodsgang.

Nordea skal være en duks. Det er meldingen fra bankens topchef, Casper von Koskull, efter bankens regnskab for første halvår. Tallene har kun fået minimal opmærksomhed i forhold til en stor, intern undersøgelse af involvering i skatteunddragelse.

Undersøgelsen er foretaget efter, at Nordeas navn var stærkt repræsenteret i de lækkede papirer fra et panamansk advokatselskab, der er kendt som Panama-papirerne.

Sagen, der kastede nærmest endeløse mængder af dårlig PR efter Nordea, får Casper von Koskull til at love bod og bedring.

»Det skal være helt klart, at vi ikke kan acceptere at blive brugt som platform for skatteunddragelse. At betale skat er alles pligt, både individer og selskaber.«

»Offentlighedens tillid til Nordea og Nordeas aktiviteter er min største prioritet, og det vil det også være fremover,« sagde Casper von Koskull onsdag.

Nordea

Lækket af papirerne fik ifølge Casper von Koskull ham til med det samme at starte den store, interne undersøgelse. Det for at "få alle fakta på bordet" og handle på dem. Direktøren blev ellers kritiseret for at hænge i bremsen, da skandalen begyndte rulle.

Det vil ikke ske igen, siger Casper von Koskull.

Billede

»Nu har vi et klart billede af, hvad der er sket, og hvor vi skal hen herfra. Jeg vil implementere alle forslag, som rapporten er kommet med.«

»Etik og ordentlig forretningsdrift er ikke bare at følge regler og lovgivning. Vi skal have en langt bredere tilgang, hvor vores værdier skal være på linje med vores interessenters. De ændrer sig hurtigt, men vi skal være foran,« siger direktøren og afslutter:

»Jeg kan ikke ændre, hvad der er sket, men jeg kan påvirke fremtiden.«

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen