Berlingske Business

Nordeas bonusudbetalinger i stærk stigning

Nordea
Nordea. Foto:

Den svenske storbank Nordea øgede sine bonushensættelser med 20 procent i 2015.

Finansbranchen er blevet kritiseret for en kultur, hvor visse medarbejdere er blevet belønnet for at tage høje risici og jagte kortsigtede mål. Efter finanskrisen har flere banker udvist mådehold i deres bonusordninger til medarbejdere.

Det betyder dog ikke at bonusordningerne er afskaffet. Samlet udbetaler de tre største svenske banker præstationsbetinget løn for over tre milliarder svenske kroner, og Nordea adskiller sig fra SEB og Swedbank ved at øge udbetalingerne. Det skriver SvD Näringsliv.

Nordea

Bankens bonushensættelser steg i 2015 fra 1,5 milliarder til at 1,8 milliarder kroner. En stigning på 20 procent.

Bankens oplyser i årsrapporten for 2015, at man benytter præstationsrelateret aflønninger, inklusiv bonusser, til at tiltrække og fastholde høj kompetence inden for de mest konkurrenceeksponerede områder.

Hos konkurrenterne Swebank og SEB er billedet det stik modsatte. I SEB er andelen af variabel løn faldet støt i flere år, og mellem 2014 og 2015 var faldet på 18 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen