Berlingske Business
14:02Unilever regnskab skuffer

Nordeas bonusudbetalinger i stærk stigning

Nordea
Nordea. Foto:

Den svenske storbank Nordea øgede sine bonushensættelser med 20 procent i 2015.

Finansbranchen er blevet kritiseret for en kultur, hvor visse medarbejdere er blevet belønnet for at tage høje risici og jagte kortsigtede mål. Efter finanskrisen har flere banker udvist mådehold i deres bonusordninger til medarbejdere.

Det betyder dog ikke at bonusordningerne er afskaffet. Samlet udbetaler de tre største svenske banker præstationsbetinget løn for over tre milliarder svenske kroner, og Nordea adskiller sig fra SEB og Swedbank ved at øge udbetalingerne. Det skriver SvD Näringsliv.

Nordea

Bankens bonushensættelser steg i 2015 fra 1,5 milliarder til at 1,8 milliarder kroner. En stigning på 20 procent.

Bankens oplyser i årsrapporten for 2015, at man benytter præstationsrelateret aflønninger, inklusiv bonusser, til at tiltrække og fastholde høj kompetence inden for de mest konkurrenceeksponerede områder.

Hos konkurrenterne Swebank og SEB er billedet det stik modsatte. I SEB er andelen af variabel løn faldet støt i flere år, og mellem 2014 og 2015 var faldet på 18 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen