Berlingske Business

Nordea vil gøre Danmark til en svensk filial

Nordea billede 2
Nordeas topchef Christian Clausen vil omdanne den juridiske struktur i Nordea, så den danske del af forretningen bliver en filial af den svenske bank i stedet for et datterselskab som i dag. Foto:

I stedet for at være datterselskaber af Nordea, skal forretningerne i Danmark, Norge og Finland fremover være filialer af den svenske forretning.

Nordea planlægger at droppe den danske banklicens og i stedet lade den danske del af forretningen blive en filial af den svenske bank. Kunder og medarbejdere vil dog ikke mærke noget til ændringerne, lyder det fra Nordea.

I dag er Nordeas forretninger i Danmark, Norge og Finland juridisk set datterselskaber af Nordea i Sverige, men fremover skal de altså være filialer, hvis det godkendes af myndighederne. Det siger topchef Christian Clausen i forbindelse med bankens aflæggelse af regnskab for andet kvartal.

Nordea billede

»Som en del af en forenkling af vores bank har vi igangsat en dialog med myndighederne i de nordiske lande om vores juridiske struktur. Formålet er at forenkle den juridiske struktur ved at ændre de norske, danske og finske datterbanker til filialer, derved styrke ledelse, reducere administrativ kompleksitet og øge effektiviteten,« skriver Christian Clausen i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

Han gør det dog samtidig klart, at hverken kunder i Nordea eller medarbejdere vil blive berørt af ændringerne.

»Det vil ikke føre til ændringer i vores tilstedeværelse i de enkelte lande og heller ikke til ændringer for vores medarbejdere eller den måde, vi servicerer vores kunder,« skriver Christian Clausen videre.

En sådan ændring af den juridiske struktur skal både godkendes af myndighederne og på generalforsamlingen i Nordea, inden den kan træde i kraft.

Nordea

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen