Berlingske Business
17:42

Nordea vil forkæle de lønsomme privatkunder

NORDEA-RESULTS/
Nordeas topchef Casper von Koskull Foto:

Nordea har udarbejdet en femårig strategiplan, der skal øge kundetilfredsheden og sænke omkostningerne markant på privatkundeområdet. Daglige bankforretninger skal klares digitalt, mens lønsomme kunder kan se frem til øget service.

Storbanken Nordea er klar med en ny strategiplan, hvor målet er at øge kundetilfredsheden, forbedre resultaterne samt styrke bankens rolle i samfundet.

Lidt hårdt trukket op kan man sige, at strategiplanen opdaterer den sidste strofe i børnesangen »Der bor en bager på Nørregade«. For Nordea-kunder kommer den til at lyde; »Har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du betjene dig selv.«

Thomas Mitchell

Således indebærer Nordeas plan, at kundernes daglige bankforretninger i langt højere grad skal klares digitalt - for nogle kunder udelukkende digitalt. Det vil reducere omkostningerne for banken. Derimod vil Nordea investere i og øge funktionerne og rådgivningen til tre udvalgte kundesegmenter, som er særligt lønsomme for Nordea. Det gælder boligejere, velhavere samt ungt potentiale, som i højere grad skal tiltrækkes og fastholdes.

Der er dog ikke tale om en radikal ændring af den nuværende forretningsmetode, siger Søren Hansen Reumert, kommunikationschef i Nordea i Danmark.

billede nordea

»I forhold til at tilbyde kunderne noget forskelligt, så er der intet nyt i det. Nordea har haft et kundeprogram i mere end 20 år, hvor kunderne tilbydes fordele og services m.v. i forhold til deres brug af os og deres forretningsomfang med os. Vores kundeprogram vil ligesom tidligere løbende blive opdateret,« siger han.

Nordeas nye strategiplan er præsenteret på investormøder af bankens chef for privatkunder, finske Topi Manner. Mediet Finanswatch løftede onsdag sløret for udvalgte dele af planen, herunder at der skulle være planer om at hæve bidragssatserne på realkreditlånene. Men dette afviser Søren Hansen Reumert.

Billede

»Vi skal naturligvis altid være konkurrencedygtige, og derfor vurderer vi løbende konkurrencesituationen og vores priser, også i lyset af den lange periode med negativ indskudsbevisrente, men vi har ikke nogen konkrete eller umiddelbare planer om at ændre vores bidragssatser,« siger han.

Af Topi Manners investorpræsentation, der er lagt ud på Nordeas hjemmeside, fremgår det, at en øget effektivisering skal reducere omkostningerne markant, særligt ved at flytte dagligdags-bankforretninger hen på digitale og selvbetjeningsløsninger. Samlet er det målet, at Nordea skal være »markedsledende« på rentabilitet, hvilket kræver at Nordeas omkostninger set i forhold til indtægterne nedbringes fra de nuværende godt 50 procent til »de lave 40’ere« på privatkundeområdet kaldet Personal Banking.

13BUSNORTH-DAKOTA-PIPELINE-.jpg

Ifølge Søren Hansen Reumert skal planen dog ikke betragtes som en lønsomhedsplan.

»Der er ikke tale om en lønsomhedsplan, men derimod en strategiplan. Nordeas Personal Banking strategi tager udgangspunkt i vores kundevision: nem at have med at gøre, relevant og kompetent, hvor som helst og når som helst. Kundevisionen og strategien tegner retningen for Personal Banking i de kommende omkring fem år, hvor kunde- og medarbejdertilfredshed går hånd i hånd med lønsomhed som de strategiske mål. Vi har i dag 116 fysiske filialer og otte e-filialer. Næste år forventer vi at lukke en håndfuld filialer, men vil sikkert åbne yderligere nogle e-filialer rundt om i landet,« siger Søren Hansen Reumert.

Mastercard

Øvrige målsætninger i planen er blandt andet at være førende på medarbejdertilfredshed sammenholdt med sammenlignelige storbanker og at være førende på kundetilfredsheden hos de tre udvalgte kundesegmenter.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen