Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Nordea undersøger sig selv for medvirken til skattefusk

Nordea undersøger sig selv for medvirken til skattefusk - 1
Søndag aften fortalte Danmarks Radio, at de var kommet i besiddelse af dokumenter, der afslørede, at storbanken Nordea angiveligt har hjulpet kunder med at oprette selskaber i skattelyet Panama. Foto: Torben Åndahl/Scanpix Foto:

Afsløringer af tvivlsom rådgivning om skattelyselskaber hos Nordea får nu storbanken til at søsætte intern undersøgelse. Også norske DNB undersøger sig selv.

Danmarks næststørste bank iværksætter nu en omfattende undersøgelse af, om banken hjælper sine kunder med at snyde i skat.

Det sker efter søndagens afsløring af, at Nordea i tusindvis af tilfælde angiveligt har hjulpet kunder med at oprette selskaber i skattelyet Panama – selskaber, der ifølge eksperter er oplagte redskaber til at snyde skattemyndighederne.

»Med den interne gennemgang ønsker vi at få afdækket alle hjørner i sagen. For at sikre at aktiviteter i Luxembourg relateret til offshore-konstruktioner er i fuld overensstemmelse med vores politikker, er vi i fuld gang med at gennemgå disse konstruktioner endnu engang,« siger kommunikationschef i Nordea Danmark, Søren Hansen Reumert, i en mail til Berlingske.

NORDEA SALES REPORT

Nordea er kommet i voldsom modvind i en af de største afsløringer af skattesvindel til dato. 11,5 millioner dokumenter er blevet lækket fra en af verdens største udbydere af skattelyløsninger, Panama-virksomheden Mossack Fonseca. DR Dokumentar og Politiken har haft adgang til dokumenterne, der blandt andet viser, at Nordea gennem en årrække – og i særlig grad frem til 2009 – formentligt har rådgivet kunder om køb og vedligeholdelse af stråmandsselskaber og fuldmagter hos Mossack Fonseca.

brian steen nielsen

Den rette vej at gå

Derfor er en intern undersøgelse helt på sin plads, mener bankekspert og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, Lars Krull,

»Det er den helt rette vej at gå. I stedet for at sige, at man har helt styr på det og afvise, at den slags sker hos dem, så får ledelsen nu påtaget sig et vist ansvar. Man erklærer, at banken har en meget stor og kompleks organisation, og at man nu en gang for alvor vil have svar på, hvad der er op og ned i sagen,« siger Lars Krull.

Nordea oplyser i en mail til Berlingske, at overholdelse af reglerne er »bankens absolutte topprioritet«.

»Jeg vil gerne understrege, at kunderne har deres engagement i en bank, som overholder og efterlever alle gældende regler på området. Det er samtidig vigtigt at understrege, at vi i 2009 traf proaktive forholdsregler, der er mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Vi er dog rigtig kede af, at vi ikke havde disse procedurer på plads før 2009,« siger kommunikationschef i Nordea Danmark, Søren Hansen Reumert.

Nordea

Flere gange de senere år har myndighederne ellers haft kritisk lys på den nordiske storbanks evne til at holde styr på sine kunder – især med fokus på, om kunderne benytter banken til at hvidvaske penge eller finansiere terrorisme.

Tiden er ikke til snydepelse

I 2013 og igen sidste år fik banken således rekordstore bøder af det svenske finanstilsyn, Finansinspektionen, for at se stort på sikkerheden.

»Banken har ikke bedømt risiciene hos udvalgte kundegrupper og i visse tilfælde ikke vidst, om de overhovedet har nogle højrisikokunder,« hedder det blandt andet i et resumé af tilsynsrapporten fra Finansinspektionen sidste år.

RB PLUS Banker med lav moral er svære at stoppe Jyske Bank skæ

Her konkluderes det desuden, at »bankens automatiske system til at kontrollere transaktioner har været helt utilstrækkeligt«.

Bankekespert Lars Krull pointerer, at den formodede skattesvindel blandt Nordea-kunder ifølge dokumenterne er foregået helt tilbage før 2009. Meget er sket siden – både i forhold til regler og moral, siger han.

»I min optik har man i de seneste fem til otte år strammet gevaldigt op på det her. For det første har vi fået nye hvidvask- og antiterrorregler. For det andet er tiden heller ikke til at være en snydepels. Vi skal bidrage til det, vi skal og kan.«

Lars Krull understreger dog samtidig, at Nordea tilsyneladende – lige som mange andre banker – har været alt for længe om at sikre, at de nye regler er sivet ned igennem hele den enorme organisation.

»Det står klart nu, at banken ikke har været hurtig nok til at få implementeret reglerne,« siger Lars Krull.

RB PLUS Massiv læk om skattely afslører magtelite Sag om skatt

Norsk bank indrømmer

I kølvandet på afsløringen af Nordeas tvivlsomme rådgivning gik den norske storbank DNBs datterselskab DNB Luxembourg i går ud med en indrømmelse af, at selskabet fra 2006-2010 hjalp omkring 40 kunder med at oprette selskaber på Seychellerne.

»At det var lovligt at oprette denne type af virksomheder, betyder ikke, at det var rigtigt for os at gøre det for disse kunder. DNBs advokater har indledt en grundig undersøgelse af alle aspekter af sagen,« siger koncernchef i DNB, Rune Bjerke.

Skat kaster millioner i skattely-projekt

Ifølge Lars Krull er rådgivningen om skattefusk et resultat af enkelte brodne kar blandt medarbejdere i bankerne:

»Jeg tror ikke på, at der er noget som helst pengeinstitut, der har gjort det her som et led i deres forretningsgang. Det er ikke det samme som, at det ikke kan være sket, men så tror jeg, at det mere er sket nede på enkelt medarbejderniveau,« siger Lars Krull.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen