Berlingske Business

Nordea-topchefen: »Vi forstår folkestemningen«

Topchef Christian Clausen fra Nordea forstår udemærket folks harme over de enorme bonusser i bankerne. Toppen af den nordiske storbank har derfor frasagt sig bonus og lønstigninger for halvdelen af 2009 og lønstigninger for hele året. Christian Clausen fik i 2007 ti mio. svenske kr. i fast løn og en bonus på 2,7 mio. svenske kr. oveni.

Hvorfor har I frasagt jer bonus?

»Vi vil gerne vise, at det ikke er det, der er problemet i forhold til den svenske bankpakke. Der har været en diskussion om bonusser i forbindelse med den svenske bankpakke, og derfor besluttede vi ikke at få bonus. Vi har som sådan ikke noget behov for den svenske bankpakke. Men vi vil gerne sende signalet om, at vores bonusser ikke skal stå i vejen for bankpakken.«

Føler I jer presset af folkestemningen til at frasige jer bonus?

»Vi føler os ikke som sådan presset til det af en folkestemning. Men jeg mener samtidig, at der har været en helt relevant folkestemning blandt andet i USA over de kæmpe bonusser. I Danmark har vi jo også haft eksempler på uhyrlige bonusser i visse små banker.«

Nu har direktionen frasagt sig bonus. Skal medarbejderne også indstille sig på lavere eller ingen bonus?

»Vi har områder i Nordea, hvor folk får bonusser stadigvæk. Det er et spredt billede, men det er klart, at den samlede bonusaflønning for 2008 i Nordea vil være mindre. Bonusaflønningen i Nordea er afhængig af det risikojusterede resultat, og derfor vil nogen få, mens andre ikke vil få. Så systemet virker på den måde, at det er afhængigt af resultatet.«

Er det her enden på bonusaflønning i stor stil?

»Det er svært at sige, om det her er enden for bonusaflønning i den form, som vi har set hidtil. Men det er klart, at vi alle revurderer vores bonussystemer lige nu. Samtidig skal vi jo stadig tiltrække god arbejdskraft i konkurrence med mange andre erhverv. Så det bliver en balance.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen