Berlingske Business

Nordea: Svensk finanstilsyn ser ikke Nordeas risikoprofil ændret

FINLAND-NORDEA/
Foto:

Den svenske storbank Nordea har besluttet at flytte sit hovedkontor fra Stockholm til Helsinki i Finland.

Det får nu det svenske finanstilsyn til at pege på, at det er nødvendigt at finde frem til en løsning for, hvordan Nordeas kapitalbuffer skal være fremadrettet.

Det siger Erik Thedeen, der er chef for Finansinspektionen, ifølge Bloomberg News. Han påpeger også, at Nordeas risikoprofil vil være den samme trods flytningen. Derfor opfordrer han nu myndighederne til at få en snak med Den Europæiske Centralbank, i forlængelse af at Nordea har besluttet at flytte fra Sverige.

Nordea flytter hovedsæde fra Sverige til Finland

»Når vi går ind i diskussionen med de andre nordiske myndigheder - og i særdeleshed ECB, som vil være overmyndigheden - vil udgangspunktet være, at Nordeas sikkerhedsnet skal være det samme fremadrettet,« siger Erik Thedeen i forbindelse med »Finansdagen 2017«, der bliver afholdt i Stockholm.

Erik Thedeen siger også, at Nordeas filialstruktur i den nordiske region rejser spørgsmål - blandet andet om Nordea som Sifi -bank (systemisk vigtige institutioner).

02BUSFrank-Vang-Jensen-1045.jpg

Chefen for det svenske finanstilsyn tilføjer, at det endnu er for tidligt at sige, hvad der helt konkret vil ske med det svenske kapitalberedskab for nødlidende banker i Sverige som konsekvens af Nordeas flytning:

»Men vi kommer til at se ændringer,« siger han. Erik Thedeen har tidligere sagt, at Finansinspektionen vil arbejde mod, at kapitalkravene forbliver hårde trods bankens flytning, da han stadig anser banken som systemisk vigtig i Sverige, selv om det i fremtiden kun bliver filialer, der ligger på svensk jord.

Det er ECB, der skal være Nordeas vagthund, når banken flytter til Finland, da finnerne er medlem af EU's bankunion.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen