Berlingske Business
09:20Kinesisk techfirma er over 3.000.000.000.000 kroner værd

Nordea skal fyre tusindvis i massiv sparerunde

Nordea med regnskab torsdag
Nordea, hvis nye domicil i Ørestad Nord her ses, har torsdag præsenteret sit regnskab for tredje kvartal 2017. Foto:

Storbanken Nordea har i årets første ni måneder måttet notere den ærgerlige cocktail af faldende indtægter og stigende omkostninger. Samtidig forventer banken at afskedige tusindvis af medarbejdere.

Det bliver dårligere, før det bliver bedre for Nordea. Storbanken har torsdag morgen præsenteret et kvartalsregnskab, der viser, at indtægterne falder, og omkostningerne stiger. Og nu skal der fyres mindst 6.000 medarbejdere, hvoraf 2.000 er konsulenter.

Først tallene. Mens nettorenteindtægterne faktisk stiger med en procent til 3,56 mia. euro for de første tre kvartaler i forhold til samme periode sidste år, så falder de samlede driftsindtægter med en procent til 7,24 mia. euro. Og indtægterne før nedskrivninger falder med syv procent til 3,5 mia. euro. Tilbageførslen fra nedskrivninger falder ligeledes med 20 procent til 298 mio. euro, og det betyder, at driftsresultatet samlet falder med fem procent til 3,2 mia. euro.

Omkostningspilen peger opad

Samtidig er de samlede omkostninger steget med fem procent til 3,74 mia. euro, og det betyder, at bundlinjen dykker med ni procent til 2,42 mia. euro.

SWEDEN-BUSINESS/

»Marginalerne har holdt sig på et stabilt niveau, selvom den sædvanlige stigning i erhvervskundernes efterspørgsel efter rådgivningsydelser udeblev efter sommerperioden. Omkostningerne udviklede sig planmæssigt, og som ventet blev kreditkvaliteten forbedret. Den egentlige kernekapitalprocent er uændret på 19,2, og kapitalbufferen er steget til 180 bp, det højeste niveau nogensinde,« udtaler topchef Casper von Koskull i regnskabsmeddelelsen.

Fyresedler på vej

Nordea har over de seneste to år været i gang med en større IT-investering og digital omstrukturering, som også til næste år betyder omkostninger, ligesom banken også skal flytte hovedkvarteret fra Stockholm til Helsinki næste år. Derfor begynder banken nu også for alvor at kigge på, hvor man kan reducere omkostninger, og det kommer til at betyde fyresedler.

Nordea

»Da disse investeringer begynder at levere som forventet, er det tid til at gå ind i næste fase af transformationen, hvor vi ser på, at vi strukturelt kan nedbringe omkostningerne og øge effektiviteten. Denne omstilling kræver en kompetenceændring blandt vores medarbejdere. For at sikre langsigtet konkurrenceevne planlægger vi desuden at reducere antallet af medarbejdere og konsulenter med mindst 6.000, hvoraf cirka 2.000 er konsulenter,« siger Casper von Koskull.

Ved udgangen af tredje kvartal havde Nordea i alt knap 32.000 medarbejdere og personaleudgifter på 2,35 mia. euro for åres første ni måneder. Storbanken forventer at have en samlet omkostningsbase på 4,9 mia. euro næste år, som samtidig forventes at falde til »under 4,8 mia. euro« i 2021. Det svarer til omkostningerne i 2016. Topchef Casper von Koskull mener dog, at omkostningerne er nødvendige for at komme tilbage på sporet og opnå en højere kundetilfredshed.

»I de kommende år vil vi opnå stordriftsfordele ved at tage vores kompetencecentre til det næste niveau og skabe en effektiv og automatiseret drift. Det kræver også, at vi fortsætter en kulturel transformation, så vi bliver en organisation drevet af et formål og værdier. Dette skift vil hjælpe os til at blive nummer et blandt vores konkurrenter målt på kundetilfredshed,« siger han.

Frank

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen