Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

Nordea skaber ny bank i Baltikum sammen med DNB

dnb
Nordea og DNB

Nordea og DNB har indgået en aftale om at sammenlægge aktiviteterne i Estland, Letland og Litauen og derved skabe en ny bank i Baltikum med nordiske rødder.

De to banker får lige stor stemmeret i den sammenlagte bank, men ejerandelene vil være forskellige og afspejle den relative egenkapitalværdi af deres respektive bidrag til den nye bank ved transaktionens gennemførelse, fremgår det af en meddelelse torsdag morgen.


Transaktionen er betinget af myndighedernes godkendelse og ventes gennemført i andet kvartal 2017. Begge banker fortsætter deres aktiviteter uafhængigt af hinanden, indtil alle de nødvendige godkendelser er på plads.


»Med sin viden om det baltiske marked og tætte samarbejde med kunderne kombineret med udviklingen af digitale løsninger har Nordea over årene opbygget en solid og succesrig bank i de baltiske lande og indtager nu er stærk position som nummer tre i Baltikum,« siger Inga Skisaker, leder af Banking Baltic Countries i Nordea.


»Nu er det tid til at tage næste skridt og skabe banken for fremtiden. Ved at gå sammen får vi den størrelse, stærkere geografiske tilstedeværelse og bredere produktudbud, der skal til, for at vi kan blive hovedbank for kunderne i de baltiske lande« fortsætter hun.

Nordea har beholdt selskab i skattely trods mediestorm Presset N


Ifølge de to finanshuse kan den nye bank blandt andet få gavn af Nordeas position inden for storkundesegmentet, mens DNB har skabt sig en position inden for segmentet med små og mellemstore virksomheder.

Billede


Begge banker er også fortrøstningsfulde ved, at den nye bank med de sammenlagte aktiviteter vil få en endnu større geografisk tilstedeværelse i regionen med Nordeas position i Estland, DNB's position i Litauen og begge bankers position i Letland.

Sampo


Nordea og DNB har henholdsvis 1300 og 1800 medarbejdere i Baltikum samt aktiver for henholdsvis 8 mia. euro og 5 mia. euro.


»Med over 70 filialer i Baltikum har DNB skabt en dynamisk og kundeorienteret forretning. Størrelsen er en vigtig faktor i banksektoren i dag, da større banker kan anvende ressourcerne mere effektivt,« siger Mats Wermelin, leder af Baltic Division i DNB.


»Den nye bank vil være bedre rustet til at møde den stigende konkurrence i regionen og udnytte sin størrelse til at blive hovedbank for flere virksomheder, kunder og partnere i de baltiske lande,« tilføjer han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen