Berlingske Business

Nordea presser kunder til at skifte produkt

pix-Nordea
Anders Jensen, Nordea. Foto:

Bankgebyrer skal ikke blot skabe indtjening, men bruges også aktivt i Nordea til at skubbe kunderne i en ønsket retning.

Hvis bankkunderne har svært ved at opgive trygge produkter som bankbøger og checkhæfter og skifte til mere moderne produkter som kreditkort og mobilbank, er Nordea klar til at hjælpe med beslutningen.

Således fastsættes gebyrerne i storbanken ikke blot efter, hvor meget man ønsker at tjene på det enkelte produkt. Banken forsøger også at påvirke kundens valg ved at skrue op for gebyrerne på produkter, som de gerne vil af med. Det gælder blandt andet checkhæftet, der er blevet dyrere.

»Vi kigger på vores gebyrer en gang om året, og der bliver de reguleret. Og ja, et produkt som check bliver ikke billigere, simpelthen fordi der bliver mindre og mindre af det, og der er efterhånden nogle fuldgode elektroniske erstatninger. Hvornår har man i virkeligheden brug for en check,« siger Anders Jensen, Nordeas landechef i Danmark.

Er det en måde for jer at presse lidt på og styre kunden over i ønskede produkter?

»Ja, det skal da ikke være nogen hemmelighed, at vi også prøver at være lidt adfærdspåvirkende med gebyrerne. Men vi vil jo altid sørge for, at der er et billigt alternativ, og som vi rådgiver kunden om,« siger Anders Jensen.

Gebyrerne bruges også generelt i den danske banksektor til at styre, hvem man ønsker som kunde. En række banker har på det seneste indført etablerings- og kontogebyrer for de kunder, der ikke bidrager i tilstrækkelig grad til bankens indtjening i kraft af deres forretninger med banken.

Ingen gebyrer for at flytte

Nordea er blandt de banker, der ikke har indført gebyr for at blive kunde, og banken vil heller ikke tvinge kunderne til at blive i banken. Således afviser Anders Jensen at indføre en slags flyttegebyr, som man ser det i forsikringsbranchen. Her opkræves kunderne typisk omkring 60 kroner pr. forsikring, de ønsker at flytte, mens det kan koste over 600 kroner pr. forsikring, hvis man har været kunde i mindre end et år.

Ifølge forsikringsselskaberne skyldes det de administrationsomkostninger, selskaberne har ved at tage kunderne ind i selskabet, men selv om bankerne også har lignende omkostninger, vil et flyttegebyr ikke komme på tale i Nordea.

»Vi synes, at det skal fungere så markedsbaseret som overhovedet muligt. Altså, at man skal have mulighed for at skifte uden gebyrer, så det går vi ikke lige med tanker om. Så er det jo op til os at være dygtige nok til at holde på vores kunder,« siger Anders Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen