Berlingske Business
14:02Uber får tidligst lov til at køre i London til sommer

Nordea nægter profit fra forbindelse med Panama

NORDEA-RESULTS/
ARKIVFOTO. Foto:

Nordeas formand Björn Wahlroos blev før weekenden sat i defensiven under finanskoncernen Sampos generalforsamling, hvor han også er formand. Formanden nægter, at Nordea har tjent penge på sin forbindelse med Panama.

Det skriver Børsen.

Nordea har efter Panama-lækket været under stor bevågenhed fra medier og myndigheder. Det skyldes, at banken er blevet sat i forbindelse med advokatselskabet Mossack Fonseca, hvorfra lækket er opstået.

Der spekuleres i forskellige scenarier, som vil udløse bøder til Nordea, blandt andet hvis Nordea har profiteret på at sætte kunder i forbindelse med det advokatselskabet i Panama. Det nægter banken dog er tilfældet.

Dennis Kristensen

- Nordea har ingen offshore-selskaber til sådanne formål (skattely, red.), vi har heller ikke startet dem for vores kunder. Vi har sat nogle få kunder i kontakt med det advokatfirma, du nævner (Mossack Fonseca, red.). Vi har ikke fået penge ud af det, siger Nordeas bestyrelsesformand Björn Wahlroos til Børsen.

Nordea er nævnt 10.000 gange i de lækkede dokumenter, hvilket har ført til at tilsynsmyndighederne i Danmark, Norge og Sverige har valgt at gå ind i sagen.

Sverige kan, på baggrund af fornyeligt ændret lovgivning, straffe Nordea med en regning på op til 10 pct. af bankens omsætning, som svarer til 4,7 mia. kr.

Bertel Haarder varsler skrappere krav til imamer

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen