Berlingske Business

Nordea løfter sløret for treårsplan

Nordea
Foto:

Nordea har onsdag morgen offentliggjort sine finansielle mål for de næste tre år, perioden 2016-2018.

Det sker i forbindelse med bankens kapitalmarkedsdag i London onsdag, der begynder kl. 10 dansk tid.

Banken har stillet følgende finansielle målsætninger op:

- Omkostningerne må maksimalt stige 1 pct. om året i gennemsnit.

- Udbyttet til aktionærerne skal være på mindst 75 pct. af overskuddet.

- Egenkapitalforrentningen skal være over gennemsnittet for de nordiske banker, Nordea sammenligner sig med.

- Kernekapitalprocenten skal være 50 til 150 basispoint (0,5 til 1,5 pct.point) over lovkravet.

- Og risikoeksponeringen skal samlet set være "stort set uændret".

Nordea

Alt i alt giver det ifølge Nordeas prognoser en stigning i udbyttet på 10 pct. om året set over perioden.

Prognosen er baseret på, at omkostningerne bliver omkring 4,7 mia. euro i 2015. Og udgiftsposten er desuden eksklusive bonusser og valutaeffekter, noterer banken.

- Vi har over de seneste år leveret på vores 2015-plan, opbygget kapital og genetableret et bæredygtigt afkast for at opfylde nye krav fra myndighederne. Vi har nu et stærkt fundament for at skabe vores forretningsmodel for fremtiden - fremtidens relationsbank, siger Nordea-chef Christian Clausen i forbindelse med de nye mål.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen